DAG 17

VAKANTIEREIS 2006 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Zaterdag 15/7 We willen vandaag uit eten, dus moeten we vanavond ergens liggen waar dit mogelijk is. Maar ja, je weet nooit waar je met een boot terecht komt. Mar heeft wel iets op de kaart gezien in Janville, maar dat is een behoorlijk stuk varen. Om 08:09 uur varen we dan ook maar vroeg  weg. We willen eerst boodschappen doen in Soissons, maar dan moeten we eerst nog twee sluizen doen en 18km varen. Net voor Soissons bij km 64 is een goede aanleg om te overnachten.
Vertrek Vailly sur Aisne

click om te vergroten

Natuurlijk weer prachtig varen op de Aisne

Om 12:53 leggen we aan in Soissons. Hier is een lange kademuur waar soms veel vissers zitten. Zie onderstaande foto's. Er is markt en we gaan gelijk de stad in. We zijn hier al meer naar de markt geweest, dus weten we de weg. Het is heerlijk weer en de vrouwen hebben het met al die kleding stalletjes goed naar hun zin. Er is ook een overdekte markt die we nog bezoeken. Natuurlijk een aantal zelfgemaakte worsten meegenomen. Er staan op de Franse markt ook altijd kramen met gegrilde kippen en we nemen er een paar mee om in de boot op te eten.

Gegrilde kippen kopen

click om te vergroten

click om te vergroten Na het middag eten vertrekken we om 12:53uur uit Soissons. Bij de eerste sluis Vauxrot nog in Soissons, hebben we pech, want de sluiswachter is eten en komt pas om 13:40 terug. Tussen km 84 en 85 is een mooie aanlegplaats met water en stroom. Ook in Attichy is een aanlegplaats voor twee boten. Er zitten langs dit stuk van de Aisne behoorlijk wat campings, maar deze hebben geen aanleg mogelijkheden. Net voor Compiegne draaien we de l'Oise in. Veel aanlegmogelijkheden heb je hier niet. Het is ondertussen bijna 6uur geworden en de sluizen gaan dicht. We kunnen nog net met de laatste schut mee in de dubbele sluis Janville. Ik stap van de boot en klim naar het sluiswachters huisje, om te vragen waar we ergens kunnen eten en of er een goede plek is om te overnachten. Volgens de twee jongens die de sluis bedienen er er niets in de buurt.
Op de kaart wordt in het stuk kanaal van 5km naar de volgende sluis geen aanleg aangegeven. Net achter de sluis voor een spits zijn nog net twee plaatsjes te vinden waar we gaan liggen. We liggen hier aardig beschut tegen de schepen die morgenvroeg langskomen. Op de onderstaande foto's zijn onze schepen te zien. We liggen hier in Longueil Annel.  Als we aangelegd hebben, gaan we met z'n vieren onder een boom tussen geparkeerde auto's wijn zitten drinken. Tegenover onze aanlegplaats staan woningen en we vragen aan de bewoners waar we uit eten kunnen. We moeten de sluis over en buiten het dorp zijn een paar eetgelegenheden. Om een uur of acht een klein beetje aangeschoten halen we de fietsen van de boten en fietsen naar de andere kant van het dorp. We moeten wel een hoge loopbrug nemen bij de sluis en dat valt niet mee. Uiteindelijk vinden we een leuke eetgelegenheid, waar we lekker eten en in het donker fietsen we terug naar de boten. Weer een lekker wijntje op de Cojo en laat naar bed.

Sluis Janville

Onze boten zijn de witte vlekjes rechts

Vertrek met fietsen om te gaan eten

Uit eten in Janville

Herant 14   16:43 16:48
Carandeau  15   17:29 17:35
Janville  4   18:16 18:26

click om te vergroten Aanleg in