DAG 19

VAKANTIEREIS 2006 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME
Maandag 17/7 Om 08:04 gooien we los bij de Port privé achter sluis Lanquevoisin. Het is behoorlijk koud. De sluizen lopen weer prima en omdat het kanaal hoog ligt, heb je een goed uitzicht  over de omgeving.  We passeren stuurboord het Canal Somme welke een verbinding maakt tussen het Canal de St Quentin en het Canal du Nord. Helaas zien we dat het kanaal  verzand is en waarschijnlijk niet meer bevaarbaar.
click om te vergroten

Ingang van het kanaal bij Voyennes.
Afgesloten.

click om te vergroten

 
click om te vergroten In Peronne ligt de jachthaven aan de camping helemaal vol. Gelukkig hebben we gisteren deze jachthaven niet gehaald, anders hadden we zeker vier dik gelegen. Na Peronne ligt bakboord de Somme. Tot mijn verbazing zie ik dat de ingang van de Somme nu bebakend is. We hebben in het verleden hier verschillende boten vast zien zitten omdat het er erg ondiep is. Dat hebben de Fransen nu eens goed opgelost.  


click om te vergroten
click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten Achter sluis 8 Moislains kan je bakboord goed aanleggen en 10minuten fietsen van deze aanlegplaats is een bakker in het dorp Moislains. We leggen aan en Marga gaat op de fiets brood met wat lekkers halen voor de bemanning van de twee boten. Als ze terugkomt , denken we dat het etenstijd voor de sluiswachters is en gaan wij ook maar eten. Helaas als we aan het eten zijn komt er een jacht en een spits uit de sluis, die ons nu voor zijn in de tunnel. Dat zou helemaal niets uitmaken, maar de spits rookt en dat is niet zo prettig in de tunnel. We varen een half uur later weg en ja hoor bij de tunnel gekomen gaan het jacht en de spits net de tunnel in. De lichten staan nog op groen en wij gaan er achteraan. Zoals gezegd is dat een aanslag op je gezondheid. We blijven zo ver mogelijk achter de spits. We moeten wel zorgen dat we vlak achter de spits zitten als we bij de verbreding in de tunnel komen. Er komt namelijk altijd wel een schip van de andere kant die dan moet passeren en veronderstel dat je dan nog in het smalle gedeelte zit. (^*&()@!#) Inderdaad komt er een schip aan en leggen we onze schepen zo goed als het kan vlak achter de spits vast aan de wal. We moeten toch nog 15minuten wachten voordat het schip bij ons is. Alles gaat goed en we zijn weer blij als we in de bloedhitte komen. Hieronder een paar foto's van de tunnel.
click om te vergroten

click om te vergroten

   
click om te vergroten click om te vergroten
Na de tunnel mogen we van de spits voorbij varen. Ik heb het wel eerst gevraagd, want een paar km verder is een sluis en als ze je er niet langs willen laten, doe het dan ook maar niet anders gebeuren er ongelukken. Het jacht ligt al in sluis 7 te wachten, want de sluiswachter heeft natuurlijk een seintje gehad van het controle station bij de tunnel dat er nog twee jachten aankomen. Als het water in de sluis begint te zakken gaat het fout bij het jacht voor ons. Er loopt een touw klem en het jacht hangt. Dit is erg griezelig en als de vrouw aan boord van het jacht het touw doorsnijdt, als ze wel bijna een meter boven het water hangen, maken ze een behoorlijke val. Gelukkig loopt alles goed af. Later spreek ik de mensen op het jacht en ze vertellen dat ze al honderden sluizen hebben gedaan en dat ze niet kunnen begrijpen dat hun met zoveel ervaring dit nou overkomt. Dat is toch weer even een seintje ook aan ons om de touwen goed in de gaten te houden. Als je honderden sluizen doet en alles gaat goed, ga je er toch steeds makkelijker mee om en misschien wel te gemakkelijk. Deze sluizen zakken zo'n 8 meter en dat zakken gaat niet zo langzaam, dus het blijft altijd goed opletten. We varen nog drie sluizen met het jacht op en gaan dan om 17:45 aan een mooi kantje liggen wat we verleden jaar hadden gezien toen we naar de Somme gingen. We liggen hier prima met een wijds uitzicht. Lekker zwemmen, de boot schoonmaken en natuurlijk een wijntje. De boot moet wel heel goed vastgelegd worden, want het water zakt en stijgt hier wel zo,n 60cm door de suizen. We maken 's-avonds nog een mooie wandeling en gaan wel heeeel laat naar bed. Wat een prachtige avond.
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Sluis aank. Invaart Uitvaart
Epenancourt  14   08:55 09:02
Péronne  13   09:58 18:03
Cléry sur Somme  12 10:35 10:48 10:58
Feuillaucourt  11 11:07 11:17 11:27
Allaines 10   14:43 11:51
Moislains  9 11:55 12:02 12:10
Moislains  8 12:12  12:38 12:47
Graincourt les Havrincourt  7   16:07 16:20
Graincourt les Havrincourt  6   16:30 16:43
Moeuvres 5   16:53 17:05
Sains les Marquion  4  17:13 17:28 17:39

 

Motor Uren Molecuul: 7uur 55min
Reistijd: 9uur 41min
Aantal sluizen: 11 Totaal: 118
Van: Can du Nord naar Inchy en Artois
Urenteller: 4121:32

 

Terug naar zondag 16/7 HOME Verder naar  dinsdag 18/7