DAG 12

VAKANTIEREIS 2006 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

Maandag
10/7 Om 10:03 vertrekken we bij sluis 3. Het belooft weer een prachtige dag te worden. Een vier kilometer verder is voor sluis 2 La Cassine ook een prachtige plek om te overnachten en als je er een paar dagen blijft liggen kan je er mooie fietstochten maken. We hebben hier al eens een paar dagen gelegen en varen dus verder naar le Chesne.

Mooie plek achter sluis 3

click om te vergroten Het kerkje waar we gisteren zijn geweest varen we voorbij. click om te vergroten

click om te vergroten

Mooie plek bij sluisla Cassine La Cassine
Om 12:00 leggen we aan in Le Chesne. Net voor het plaatsje aan bakboord is een loswal waar je goed kan liggen. Later zien we dat je In het centrum ook goed kan liggen aan een betonnen wal. Alle winkels zijn gesloten en we gaan wat eten in een restaurantje in het centrum aan het kanaal. Dat was geen slecht idee, want het eten was prima. Hieronder een foto van Joop met zijn voorgerecht.
click om te vergroten De twee ligplaatsen in Chesne click om te vergroten

Le Chesne

click om te vergroten Supermarkt is gesloten  click om te vergroten
De winkels gaan pas om 3uur open. We hebben in het centrum waar maar drie winkels zijn, een winkel gezien waar je kunt internetten. We lopen er na het eten heen en we hebben marzel, want de deur zit niet op slot en we kunnen naar binnen. De vrouwen gaan naar de boten terug. We mailen met het thuisfront en kijken op internet of er een stremming op de Sambre is. We hebben namelijk al diverse keren onderweg gehoord dat er een stremming zou zijn. Het VNF meldt geen stremming op hun site. Als we terug zijn bij de boten, horen we van de vrouwen dat er net een potloodventer bij de boot is geweest, die even een show wilde geven. Doordat Mar uit de boot kwam, nam hij de benen. Ook hier in zo'n klein plaatsje gebeuren dus zulke dingen. We vertrekken om 14:53uur, want we willen nog een stuk van de trappensluis doen die vlak na Le Chesne ligt.
click om te vergroten

Eerste sluis van de 27 stuks uit de trappensluis reeks.

In 1995 hebben we er van 11:00 tot 18:30 uur over gedaan. We kwamen toen wel uit de tegenovergestelde richting en de sluizen waren niet automatisch.
We varen sluis 1 in om 15:07 en in de bloedhitte gaan we door tot 18:57uur en gaan dan liggen aan een damwand na sluis 21. Het is prachtig en rustig varen. Je ziet er werkelijk niemand en de sluizen zijn zo afgesteld dat de volgende open gaat als je de sluis daarvoor uit vaart. Veel aanleg mogelijkheden zijn er niet. Voor sluis 20 aan bakboord bij Neuville Day is een aanlegplaats maar die is bezet en je ligt hier in de kokende zon. Na sluis 21 vinden we aan een damwand onder de bomen een prima ligplaats. Zoals je op de onderste foto kan zien, zitten we lekker in het gras aan de wijn. Na het eten verkennen Joop en ik de omgeving en zien dat er na de bocht, dat is 100 meter verder, een spits in het kanaal drijft die ook in dit pand blijft overnachten. Dat is morgen ochtend om 6 uur wel even uitkijken als die gaat varen. Het dorpje Neuville is vlakbij en langs het kanaal zit er een restaurantje. Een heerlijk avond volgt en we blijven tot laat buiten zitten.