Nieuws

 

Spreuken 2014

 

januari 2014

 

Zekerheid bestaat niet. Wie dus 100% zeker wil zijn, neemt nooit een beslissing.

februari 2014

 

Je zult nooit tijd vinden, je zult tijd moeten maken.

maart 2014

 

Luisteren kan heel veel zeggen.

april 2014

 

Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

mei 2014

 

Doe wat je zegt en zeg wat je doet.

juni 2014

 

Als je het niet op kan lossen, is het geen probleem.

juli 2014

 

 

augustus 2014

 

 

september 2014

 

Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets,

oktober 2014

 

Hoe meer je faalt, des te groter is je kans op succes.

november 2014

 

Erger je nooit, verbaas je slechts.

december 2014

 

Overstag gaan is de koers veranderen om een tevoren vastgesteld doel te bereiken.
 
Foto van de week archief 2013

 

        

De Duitse slepers Turm van Unterweser Reederei (URAG) uit Bremen.

De 5.000 pk sterke sleper heeft een trekkracht van 54 ton en wordt regelmatig op de Noordzee ingehuurd voor het verhalen van booreilanden. Naast dit werk kan de Turm ook worden ingezet voor zeesleep- en bergingswerk, havensleepdiensten en bluswerkzaamheden. De URAG-vloot telt op dit moment zeventien slepers.

De in 2001 gebouwde Turm beschikt over een trekkracht van 54 ton.
Waarschijnlijk hier wachtende op een booreiland sleepklus.
Deze foto nam ik juni 2012 in de haven van Emden.

 

 

            

De Molecuul en de Cojo in 2003 op de Scarpe in Frankrijk voor een sluis. 

Wij konden in 2003 voor het laatst door de Scarpe varen. Sluizen en bruggen waren al in een slechte staat en daarna was deze rivier altijd gesloten als we er door wilden varen.
Hoe de status nu is weet ik niet.

Het was moeilijk de sluis in te varen door de sterke zijstroming van de overloop naast de sluis. Ook lag er een enorme hoeveelheid kroos op het water. Een goede aanleg voor de sluizen was er niet. Wel een mooie rivier om eens te bevaren en je kan van Douai doorsteken naar België. 



 

                

       

Technical data of the "Santa Cruz":

  • Capacity 93,430 tdw
  • Slot capacity 7,100 TEU
  • Reefer plugs 1,600
  • Length overall 299.9 m
  • Length between perpendiculars 286.8 m
  • Width 42.8 m
  • Draught max. 13.5 m
  • Speed 22.2 kn
  • Main engine output 45,760 kW
 

De Santa Cruz van Hamburg Süd.

Stukje van de website van de Hamburg süd group.

The 'Santa Cruz' is the fourth newbuilding of a series of ten identical container vessels each featuring a slot capacity of 7,100 TEU and fitted with 1,600 reefer container plugs. This makes her one of the largest ships ever built for Hamburg Süd. All ten vessels in this series are to be delivered by late 2012.

Since her delivery at Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. (DSME) in Korea in early May 2011, the "Santa Cruz" has been operating in Hamburg Süd's service between Asia and South Africa/South America East Coast (New Good Hope Express).

The 'Santa Cruz' is named after one of the four provinces in the Argentinian part of Patagonia. Argentina is one of Hamburg Süd's most important markets in South America.

Hier een aantal foto's van de Santa Cruz tijdens een loodswissel op de Elbe.

 

 

Foto's zijn in 2012 genomen door Hugo Plokker.

 


 

 

Aquaduct over Elbe in het Midlandkanaal

De Molecuul vaart het Aquaduct in na toestemming te hebben gehad van de sluismeester van sluis Hohenwarthe.
Als je het Aquaduct zomaar invaart heb je kans op een boete.
Er is voor de jachten een wachtplaats gemaakt voor het Aquaduct.

 

 

 

De zusterschepen Elbe en Seawolf in Maassluis 

ELBE
Bouwjaar 1959, imonummer 5100427, roepnaam PDWN
Eigenaar Stichting Maritieme Collectie Rijnmond, Rotterdam
Gebouwd J. & K. Smit's Scheepswerven N.V. / 867
voor L. Smit & Co.'s Internationale Sleepdienst Mij. te Rotterdam

SEAWOLF
Bouwjaar 1957, imonummer 5076298, gt 851
vlag Marshall Island, roepnaam V7JN3
gebouwd bij J. & K. Smit's Scheepswerven N.V. / 858
De voormalige Nederlandse CLYDE
van L. Smit & Co.'s Internationale Sleepdienst
Maatschappij N.V., Rotterdam

   Foto's geneomen door de Hr Plokker
 

 

 

 

Ice Runner 

IDNo: 9440605  Year: 2008  Name: ICE RUNNER  Keel: 4.9.07  Type: Containership  Launch Date: 25.5.08  Flag: People's Republic Of China - Date of completion: 17.10.08 - GRT: 7545 - DWT: 8138  Yard No: 05stig039  Length overall: 129.6 - LPP: 120.3  Country of build: CHN  Beam: 20.6  Builder: Sainty SB (Jiangdu) Corp of Jiangdu.

Machinery Overview: 1 oil engine reduction geared to screw shafts driving 1 CP propeller at 149 rpm  Total Power: Mcr 7,196kW (9,784hp), Csr 6,120kW (8,321hp)  Service Speed: 17.00kts  Speed & Consumption: 17.00 knots on 26.00 tonnes per day.

Prime Mover Detail: Design: MaK, Engine Builder: Caterpillar Motoren GmbH & Co. KG  Germany  1 x 8M43C, 4 Stroke, Single Acting, In-Line (Vertical)  8 Cy. 430 x 610, Mcr: 7,196 kW (9,784 hp) at 500 rpm.

   

 Gegevens van de volgende site http://7seasvessels.com/ 

Foto's genomen op dinsdag 25juni 2013 op de elbe door W Plokker.


Tanken aan de pomp

Vakantie 2013 naar Berlijn.
Onderweg tanken aan de pomp.

   
 

 

 

 

 

Spreuken 2013

 


januari 2013

 

Je kunt pas iets nieuws beginnen als je iets ouds loslaat.

februari 2013

 

Het is beter de goede dingen te doen, dan de dingen goed te doen!

maart 2013

 

Leer van gisteren, Droom van morgen, Leef vandaag.

april 2013

 

Soms merken mensen de dingen die we voor hen doen niet op, tot we er mee stoppen.

mei 2013

 

 

juni 2013

 

 

juli 2013

 

 

augustus 2013

 

Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

september 2013

 

 

oktober 2013

 

Harder praten geeft meer geluid, maar niet meer gelijk.

november 2013

 

Je weet nooit wat je kunt, tot je het geprobeerd hebt.

december 2013

 

Glimlachen is de beste manier om je tanden te laten zien.
 
Foto van de week archief 2012
 
 

 januari

De Dintel uit Beesd

We kwamen de Dintel uit Beesd afgelopen zomer tegen op de Waal.

Lengte: 17,65 m. Breedte: 6,00 m. Motorvermogen: 730 PK. Bouwjaar: 1982. Werf: Van Mill Scheepswerf, Hardinxveld. Eigenaar: De Jong, Beesd.
 


april

Voet en fietsveer D'N Overkant

Afgelopen zomer kwam ik bij Dodewaard aan de Waal deze veerpont tegen.

Deze boot was een voormalige parlevinker, die werd gebruikt bij bevoorrading van langsvarende schepen op de Waal of de Rijn. Hij vaart nu tussen Dodewaard en Druten

 

Juli

Haven van Revin in Frankrijk

Afgelopen zomer waren we weer in de jachthaven van Revin. Wat een heerlijke haven om een paar dagen te vertoeven. Het volgende is er allemaal op de haven: drinkwater, wasmachine, droger, douches, stroom. Er is niet altijd plaats, want het is een geliefde haven. De haven ligt aan de kwekerij van de gemeente en dat is ook wel te zien aan de prachtige bloemen op de haven. De haven is met een hek met codeslot afgesloten en volgens ons lig je er erg veilig.


oktober

Aquaduct Minden op het Midlandkanaal in Duitsland

Hier varen de Molecuul en Cojo door het aquaduct bij Minden. We zijn er net onderdoor gevaren op de Weser. Bij de schachtensluis om van de Weser op het Midlandkanaal te komen moet je namelijk nogal eens lang wachten totdat er beroepsvaart komt waar je mee mag schutten. We hadden gehoord, dat je bij de twee oude sluizen wel alleen met jachten geschut wordt. Deze sluizen liggen iets hoger de Weser op, bakboord net voorbij het aquaduct. Deze sluizen zijn makkelijker te nemen dan de schachtensluis.

Zowel de schachten, boven en onder sluis marifoon kanaal 22


 

november

Jachthaven van Oldenburg (Duitsland) op getijde water

Hier liggen de Molecuul en Cojo in Oldenburg op het Kustenkanaal.

Je ligt hier op getijde water. We blijven een nacht liggen en vertrekken de volgende dag 2uur voor laag water, zodat we tot de Weser stroom mee hebben. We komen dan met dood tij bij Elsfleth op de Weser en krijgen dan de stroom op de Weser mee naar Bremen.