Nieuws

 Vaarjaar 2024

 

Januari

Afgelopen jaar is onze vaarvakantie anders verlopen dan we hadden gedacht. We vertrokken op 28 mei richting Hollandse IJssel. We zouden Joris en Ank bij Nieuwegein ontmoeten en dan met twee boten een vaartocht naar Friesland maken. Op 31 mei lagen we voor een kapotte brug in Oudewater en kregen een telefoontje dat mijn moeder in het ziekenhuis was opgenomen en die avond zou overlijden. Gelijk omgekeerd en de boot op een goede plek in Oudewater aangemeerd. Later de boot terug gevaren naar Zwartewaal. Dan volgt er een verdrietige tijd en valt er veel te regelen. Mijn moeder en vader hebben ook altijd met een boot door Nederland gevaren en hebben erg genoten van hun vaartochten met de Spectrum. De Spectrum was hun 3e schip en was een Altena van 10 meter. Daarvoor hadden ze twee boten gehad, een overnaatse houten sloep en een stalen reddingssloep. Vanaf dat ik geboren werd hadden we al een boot en maakten we vaartochten. Natuurlijk waren deze vaartochten niet ver omdat de motoren in die tijd nogal eens uitvielen. Als we Heemstede bereikten vanuit Rotterdam dan was dat een verre reis. Onderweg moest er dan wel veel gesleuteld worden. In de eerste boot stond dan ook een bromfietsmotor met daar achter een zelf gemaakte omkeerbare schroef. Hoe we in dat bootje sliepen en bivankeerde is mij nu een raadsel, maar het was een fijne tijd. Later kochten we een sloep van een liberty schip die in Rotterdam gesloopt werd. De sloep hing in de davids van het schip en er moesten in de davids ter plaatse nog gaten dicht gemaakt worden en hij werd op eigen risico te water gelaten. Via de sluis aan de Leuvenhaven en de Rotte die toen nog door heel de stad liep naar de Bergse Achterplas, waar bij jachthaven Piet Voets de sloep werd gerepareerd en opgebouwd. Lassen was toen nog bijzonder en de boot werd dan ook helemaal geklonken. De vader van mijn moeder was de dollyman en vele avonden en weekenden werd er gebouwd. Uiteindelijk ging de Maja te water en maakten we onze eerste verre tocht naar Friesland. In deze sloep stond een Gray marine benzine motor. In 1972 kochten we de Altena. Een Daf575 uit een bus werd gemariniseerd en in de Altena gebouwd. We vonden een ligplaats op de Rottemeren bij Bas van Vliet. Daar heeft hij de Spectrum ingetimmerd en klaar gemaakt. De eerste reis ging al naar Waulsoort in Belgie. Vele buitenlandse reizen volgden tot 2005 toen de Spectrum verkocht werd. Mijn vader moest stoppen omdat zijn gezondheid te slecht werd. Met de dood van mijn moeder sterft er weer een watersport 

     

 

 

 

Vaarjaar 2021

December

En niet te vergeten een goed vaarseizoen 2022

Augustus

 Sluis Muiden
De Groote Zeesluis uit 1674 ligt in het centrum van Muiden. De sluis verbindt de Utrechtse Vecht met het IJmeer. De sluis is sinds 2005 een rijksmonument.

 

 April 

WSV DeVijfSluizen bestaat 75 jaar.

Hier onder de prachtige haven van WSV De Vijf Sluizen in Zwartewaal.


 En 75 jaar moet natuurlijk gevierd worden.

Passanten zijn Hartelijk Welkom in onze mooie haven.

Het geuzenschip van Den Briel heeft bij WSV de VijfSluizen op de kant gestaan. Het schip is geheel opnieuw gehout. Kunstig om te zien hoe dit gedaan wordt. Eerst de planken op de stalen romp afplakken op de geel geverfde ondergrond. Daarna de bruine structuur verf aanbrengen als zijn het houten planken. Later de plakband verwijderen en zwarte strepen tussen de planken schilderen. Hierna een aantal vernis lagen aanbrengen.

 
   
    Geuzenschip van Brielle
   
   
Ga naar de website van de 1 april vereniging
  Geuzenschip

De 1 April Vereniging is de trotse eigenaar van een eigen vaartuig, dat meerdere malen per jaar, maar voornamelijk tijdens de 1 aprilviering de hoofdrol voor zich opeist.

Het geuzenschip “De Prince Admirael” werd ontworpen door voormalig bestuurslid Rens van Adrighem en het spantenplan en de berekeningen werden gemaakt door scheepsbouwer Wim van der Torre. De financiën werden verkregen uit inzamelingen onder de bevolking en een subsidie van de gemeente Brielle. Het werk werd onder leiding van bovengenoemde Briellenaren, door een zestiental vrijwilligers uitgevoerd, waarbij Rens verantwoordelijk was voor de vormgeving en Wim van der Torre voor de technische uitvoering.


Maart 

22 maart heb ik de tweede laag antifouling aangebracht. Twee weken voor de terwaterlating. Het smeerde weer makkelijk, maar ik kon niet zien waar ik gebleven was. Omdat ik een gelaadsmasker op heb, voor bescherming van het gezicht, is het helemaal niet te zien. De volgende keer zou ik twee verschillende kleuren antifouling kopen. De kleur is na tweemaal smeren iets donkerder. De antifouling geeft een mooie strakke afwerking.

 

De antifouling zit er één keer op. Hij rolde erg makkelijk en dekte na één keer rollen.
Voorlopig positief over deze antifouling. Zaterdag 20 maart.

Het logboek 2020 schiet al aardig op. Klik hier 

Gelukkig hebben we in februari mooi weer gekregen om de boten voor het seizoen 2021 in orde te brengen. Ik ben dit jaar overgestapt op andere antifouling. Mijn probleem was dat de antifouling die zelfslijpend was, er aan de zijkant helemaal af ging en ik aangroei kreeg. Dit jaar heb ik gekozen voor Epifanes Copper cruise. 

Epifanes Copper-Cruise High Performance Antifouling (Best geteste antifouling)

Beschrijving:

Een koper- en biocidehoudende high performance antifouling gebruik makend van de nieuwste koper release technologie voor optimale koperafgifte. Traag polijstend en met een hard schrobbaar oppervlak.

Toepassing:

Geschikt als aangroeiwerende laag voor alle type houten, stalen en polyester jachten in combinatie met het geschikte primer systeem (bijv. Epifanes CR antifouling Primer). Na voorbehandeling ook geschikt voor directe toepassing over bestaande goed hechtende harde en zelfslijpende koperhoudende antifoulings. Niet toepassen op aluminium schepen.

Februari

De Molecuul staat dit jaar op de kant en we hebben weer veel te doen aan onderhoud. Maar het weer zit dit jaar niet echt mee.

 

 

De Molecuul en de Cojo staken in de vakantie 2020 voor de eerste keer het IJsselmeer over.

 

 

We hadden een prachtige dag en we maakten een tocht van Den Oever naar Makkum.
 

 

Spreuken 2022

 


januari 2022

 

 Velen kunnen zeilen, maar weinig kunnen schipperen ............!

februari 2022

 

 

maart 2022

 

 

april 2022

 

 

mei 2022

 

 

juni 2022

 

 

juli 2022

 

 

augustus 2022

 

 

september 2022

 

 

oktober 2022

 

 

november 2022

 

 

december 2022

 

 

 

 

 

 

Foto v/d maand Maart

Tussen het klussen aan boot door even ontspannen in het voorjaarszonnetje.

 

Foto v/d maand Februari

Op dinsdag werken er een aantal vrijwillegers op WSV DeVijfSluizen. Net voor de vorst in 2021 leggen we nog een paar nieuwe kabels voor de hijskraan en het vuilwaterafzuigapparaat.

 

 Foto v/d maand januari

Deze spreuk zag ik in het info kastje bij de Groninger motorboot club

 

 Foto v/d maand mei

Onze watersportvereniging wsv de VijfSluizen had vroeger zijn haven in NieuwersluisHet plaatsje Nieuwesluis bestaat niet meer.