Nieuws

Vaarjaar 2022

Maart

Accu ontploffing

Ik hoorde van een accu ontploffing in een schip en kreeg de volgende foto.

 

 De accu schijnt leeg te zijn geweest en weer opgeladen. Het opladen ging heel slecht en de stroom kwam niet boven de 0,5 Amp. Na een paar dagen werd de motor gestart en bij het starten klapte de accu uit elkaar. 

 Het volgende vond ik bij de Firma Hefra op de site: https://www.hefra.nl/techniek

 Explosie
Helaas kunnen accu's onder bepaalde omstandigheden exploderen.
Bij een geladen accu is dat omdat alle opgeslagen energie in één keer vrij komt zoals bijvoorbeeld wanneer een gevallen stuk gereedschap volle sluiting veroorzaakt.

Bij het laden van een loodzwavelzuuraccu wordt het explosieve knalgas gevormd. Dit knalgas kan bij de geringste vonk exploderen. De meeste explosies vinden plaats tijdens het aan- of afkoppelen van de aansluitkabels, startkabels en de lader.

Als een accu explodeert tijdens het starten is dat meestal het gevolg van een te laag elektrolytniveau, door verkeerd laden en/of gebrekkig onderhoud. Een dendriet (kristalvormige uitloper) door sulfatering kan een brug vormen tussen twee platen zodat, op het moment dat de startstroom gaat lopen, een vonk wordt getrokken en het in de accu aanwezige knalgas explodeert.

Voorkom explosieschade door het nauwgezet volgen van de voorschriften en het dragen van oog- of gelaatsbescherming.

Denk hier goed aan als er tekenen zijn, dat de accu niet goed meer laad en ga niet experimentern.

 Sulfatering

Tijdens het ontladen van een accu wordt de actieve massa omgezet in loodsulfaat. Dit loodsulfaat heeft een fijne structuur en wordt door lading weer omgezet in looddioxide en sponsachtig lood.

Als nu na diepe ontlading de herlading achterwege blijft zal het loodsulfaat uitkristalliseren.
Deze grote kristallen verstoppen de poriën van de actieve massa en schermen het plaatoppervlak af waardoor lading onmogelijk is. Het gevolg van sulfatering is daardoor blijvend capaciteitsverlies.

Het gesulfateerd actief materiaal van de positieve plaat is vaak licht van kleur, kenmerkend is de zogenaamde sulfaatstreep op eenderde van de hoogte.

Bij sterke sulfatering kan de actieve massa uit het rooster worden gedrukt, vaak met kromgetrokken platen tot gevolg.

Bij het laden van gesulfateerde batterijen kunnen zich op de negatieve plaat dendrieten vormen: scherpe, naaldvormige kristallen die als brugjes tussen twee platen sluiting kunnen veroorzaken. Zo'n sluiting wordt door een accutester als cel sluiting aangemerkt en vaak ten onrechte aan een fabricagefout toegeschreven!


Januari

Op onze watersport vereniging hebben we één watertappunt. Dit jaar zijn we het tappunt aan het reviseren. De aanvoerleiding hebben we geheel onder de grond en een stuk onder water gelegd, zodat er een goede koeling is. In de zomer wordt het tappunt waar de leiding in de open ruimte zit, behoorlijk warm. Daarom willen we regelmatig gaan spoelen en we gaan tevens de temperatuur van het water meten en loggen. Daarvoor gaan we waar de leiding in de open lucht zit, twee temperatuur sensoren op de waterleiding plaatsen. De ene sensor logt de temperatuur op een computer en de andere sensor geeft de temperatuur door aan een interface met relais uitgang. Deze interface zit naast de wateraansluiting in een stroomzuil van Rolec. Hier is de temperatuur via een LED display altijd af te lezen. Nu willen we deze interface zo instellen dat hij boven de 23 graden een parallelklep open stuurt en gaat spoelen tot de temperatuur weer 20graden is. Tevens hebben we een tijdrelais bij de interface geplaatst die zo wie zo elke dag de klep om de acht uur een paar minuten opent om te spoelen. Hieronder een paar foto's van de zuil met temp interface.

Boven de schakelklok en Temperatuur interface. Onder de aardlek met drie automaten voor klep, interface en schakelklok.   

Voor de Temperatuur interface hebben we gekozen voor de STC-1000. Deze interface heeft twee relais uitgangen, waar wij er maar één van gebruiken. Wij gebruiken de Cooling uitgang. In de STC-1000 zijn de volgende parameters te wijzigen: Schakel temperatuur, Hysterese, tijd en calibratie. 

 

 

De sensor voor de leiding hebben we zelf gemaakt. Hieronder een paar foto's. De sensor die bij de temperatuurmeter is geleverd is het chrome stukje wat in de onderstaande foto is te zien. We hebben een koperen bus gemaakt waar de sensor in valt, om een beter contact met de koperen waterleidingbuis te krijgen.

   

 

De schakelklok die we hebben gebruikt.  

 We hebben de klep op de volgende manier geschakeld:

 

 Hieronder hoe de kast er uit ziet. De kast is met een 6mm² kabel geaard.

 

We hebben de installatie nu getest en alles werkt naar behoren. De klep komt in bij een temperatuur boven de 23 graden en gaat dicht bij 20 graden. Bij onze test gebeurde dat in 20 seconden. De watertemperatuur was 9 graden. De slang loopt ook prima leeg bij het ophangen door de ontluchtingsklep die in de kraan zit. De installatie spoelt altijd 1 minuut om de 8 uur. De eerste tijd is 7 uur s'morgens. We hebben de leidingen in de kast nog geisoleerd.

 

 

 

 

Foto v/d week archief 2017

 

Delfshaven


 Aelbrechtskolk

Eén van de weinige nog bekende gildes is dat van de zakkendragers. Zij vergaderden in een deel van het kraanhuis, waarin de kraan stond voor de sluisdeur van de sluis tussen Kolk en Achterwater. 
In 1836 werd de sluis buiten gebruik gesteld en dichtgemetseld en daarna het Achterwater gedempt. Het kraanhuis draagt nu de naam zakkendragershuisje.

De lage aanbouw aan het kraanhuis staat bekend als het Zakkendragershuisje. Het Zakkendragershuisje dateerd uit 1653.

In het huisje kwamen de broeders van het Zakkendragersgilde bijeen.

De per schip aangevoerde zakken graan die de grondstof was voor de vele distilleerderijen in Delfshaven, werden door de knechten van de zakkendragers uitgeladen en op de rug naar de pakhuizen en branderijen gedragen.

Wanneer er een schip moest worden gelost, dan luide men de klok. De Zakkendragers kwamen op het klokkengelui af en dan ontbrande de strijd over wie de lading mocht lossen. Meestal melden zich meer Zakendragers aan, dan nodig waren. Een worp met dobbelstenen moest uitmaken wie aan het werk kon gaan.

 

 

 

In Grave zagen we deze beeldhouwer. (2017)

 

Spreuken 2017

 


januari 2017

 

 

februari 2017

 

Vraag wat je niet weet en herinner het je, als men het je vraagt.

maart 2017

 

Je kunt pas iets nieuws beginnen als je iets ouds los laat.

april 2017

 

Als je loslaat, heb je twee handen vrij.

mei 2017

 

Het is een slechte gewoonte je te bemoeien met de gewoonte van anderen.

juni 2017

 

Een kans is als een zonsopgang, wie te lang wacht, mist hem!

juli 2017

 

 

augustus 2017

 

 

september 2017

 

 

oktober 2017

 

 

november 2017

 

 

december 2017

 

Haast maken doen we niet, omdat we daar helemaal geen tijd voor hebben.

Foto v/d week archief 2016
februari

Vakantie foto's Hugo Plokker

23-07-2015

   
Zie foto uit Rene Vleut boek
   
 
   


Juni
De bediening van een automatische sluis in Frankrijk

 

 

 


 September

 

Stuw op de Rijn in juni 2016.

Alle stuwen stonden dit jaar open door de hoge waterstand.

 



 

Druk Rotterdam

 


 

 

De MADJOE

 


 

Op 4 april 1936 te water als MADJOE voor Jan Bakker in Veendam. Op 3 juni 1936 opgeleverd. Beheer Wagenborg.
In augustus 1938 verbouwd bij Vuijk & Zonen in Capelle a/d IJssel van gladdekker tot raised quarter dekker.
In mei 1940 ingeschreven in Londen.

Roepletters PFSF

Werf = Scheepswerf "Waterhuizen" v/h J. Pattje in Waterhuizen (165)
BRT = 223 DWT = 280
L.o.a. x Br. x Diepte = 37,50 x 6,55 x 2,29
Motor = 4T 4 cil. App. Brons (275x340) 160 rpk – 8 knopen

Op 4 november 1941 onderweg van Port Talbot naar Sharpness bij het verlaten van de haven van Port Talbot op een mijn gelopen. Positie: 51°54'NB en 03°50'WL
Bij deze ramp kwamen 7 mensen om het leven.

 

In 1941 Is het schip bij het uitvaren van de sluis van Port Talbot (bij Swansea/Bristol) op een magnetische mijn gevaren en helemaal uit elkaar geblazen. Het schilderij is in 1937 geschilderd in Antwerpen. De lijst is echter er omheen gezet in Vlaardingen bij kunsthandelaar en lijstenmakerij van Dorp, die op de Hoogstraat in Vlaardingen zit/zat !
Info uit het boek Nederlandse Zeemansgraven.

Hugo P