Nieuws

Terug Zomer 2014 Chaveli  

 

Wie vaart zit niet aan de grond.

 

Voor het eerst 2 maand weg met de boot. Een vakantie met een viertal evenementen. Menen , Diksmuide , Hautmont, Reims , Parijs , Nieuwpoort en Deinze zijn zowat de herkenningspunten.

Dit is geen technisch reisverslag met havens , vaaruren, sluizen en andere nautische informatie. Je moet het stellen met deze impressie. We hebben een 241 sluizen gepasseerd en  iets meer dan 1314 km gevaren. We tankten voor ongeveer 600 liter diesel. Alles omgerekend ongeveer 25 Euro/ dag / persoon. Een reisvoorbereiding met vaarwegen , stopplaatsen en sluizen is een exel file die beschikbaar is voor wie  een super mooie route naar Parijs wil bevaren.

Onze vakantie start met stralende gezichten van Varen met een hart in Menen.  De klaprozen onderweg naar 14-18 zijn onze gids tot Diksmuide.  Tijdens het boeiende welkomst gebeuren werd even ingetogen stil gestaan bij de ernst van de gruwel. De klaprozen wiegen en wij richten onze steven naar de gestremde Boven Samber. Een prachtige  moderne accommodatie voor de pleziervaarder is gebruiks klaar in Hautmont. De plannen voor (winter-) berging liggen klaar.  Het aquaduct even verder is nog te herstellen en dan ligt dit vaarwater terug te lonken.  Noodgedwongen keren we terug, ons doel 'De Moulin rouge' .  We gaan richting Charleroi, Namen, Dinant en Givet.  Namen heeft ons hart gestolen, een gezellige mooie hoofdstad van historische waarde, volgende keer moeten we er zeker een extra dag voor uit treken. Dinant is passé als stad.  Frankrijk, een prachtig vaargebied. Hier hoor je de stilte. De vogels zorgen er voor het leven. We glijden het ene na het andere automatische sluisje in en uit. 27 keer en we zijn 16 km verder.  ' A' laise'  zegt men languit. Rustig, gemoedzaam,  neem je tijd en kom in een ander ritme. De commerciëlen noemen dit 'onthaasten'. We denken erachter te komen waarom Frankrijk zo geliefd is als (vaar-)vakantie land.  Je kan uit gaan eten onder de 20 Euro / persoon,  de talrijke aanmeerplaatsen zijn te vergoeden tegen kostprijs van water of elektriciteit.  De toeristische dienst van de locatie staat in voor het ontvangen van enkele eurokes . Nog minder vaart dan 's nachts in Vlaanderen, geen beroepsvaart , geen pleziervaart. Enkel in de omgeving van Parijs is er wat ''commerce vaart'' Onze vaarweg gaat door glooiende landschappen waarbij de gele tarwe en de suskewiet elkaar afwisselen. Hier en daar staan de rode klaprozen aan de rand van het veld ons toe te wuiven en herinneren ze er ons aan dat we nu een maand onderweg zijn. De kruidentuin langsheen de waterweg is veranderd naar een schakering over paars , ecru , geel  en hier en daar een witte spikkel. De oude sluiswachterhuisjes staan leeg. VNF heeft bijna alle sluizen geautomatiseerd , vernieuwd  en van een passend  nieuw lokaaltje voorzien. We varen door wisselende landschappen met evenveel soorten wisselende vaarwegen. Je kijkt en ziet, je geniet van de brede en diepe waters. Elke rivier zijn kronkels, zijn stroming, zijn landschappen. De Samber, de Maas met de rotsen , Canal de l'Est, Canal des Ardennes met de sluizentrap, Canal de L'Aisne a la Marne, de Marne met zijn (champagne)-wijngaarden, de Seine met haar woonboten, de Oise, Saint Quentin en de tunnel Riqueval ( Macquincourt) en de Schelde. Als men je vraagt wat is Traagvaart, dan is dit waarvan we genieten. De dagen van de week kennen we niet meer. Ze zijn super vriendelijk, die Fransen. Tijd hebben ze in overvloed. Chauffeurs stoppen hier als je aanstalten maakt om over te steken. Poetsen is hen echter niet besteed en trotoirpralines van de viervoeters wachten op een flinke plensbui.

Wie vaart zit niet aan de grond. Is het de crisis die maakt dat je goedkoop kan eten en aanmeren in Frankrijk? Verloren gegane glorie , in onbruik geraakte gebouwen en voorzieningen en veel wrakken. Spectaculair veel woonboten, dit is wat we onthouden van een land dat blijkbaar meer te lijden heeft van de crisis. Maar de natuur is er buitengewoon prachtig en ongeschonden, de Fransen lopen er vriendelijk bij. Wij kunnen ervan genieten.

Genieten doe je ook met vrienden, wij waren met 3 boten onderweg. Dit is ons goed bevallen. We hadden veelal samen een aperitiefuurtje, kokerellen deden we ook dikwijls samen of we gingen uit eten. Er was wel altijd iemand die een handje toestak in het sluis of om aan te meren, of om de hapjes te voorzien.

Luc en Bea Pattyn De Meyer m/s Chaveli uit Deinze Yacht Club vzw.

 

Spreuken 2015

 


januari 2015

 

Wie vaart zit niet aan de grond.

februari 2015

 

Je zult maar een vlinder zijn en je dag niet hebben.

maart 2015

 

Haast maken doen we niet, daar hebben we geen tijd voor.

april 2015

 

 

mei 2015

 

 

juni 2015

 

Klagen is zinloos, doe iets of vergeet.

juli 2015

 

 

augustus 2015

 

 

september 2015

 

Kennis is nog geen wijsheid.

oktober 2015

 

Hij die werkt heeft geld. Hij die laat werken nog meer.

november 2015

 

Luisteren kan heel veel zeggen.

december 2015

 

Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets.

 

Foto van de week archief 2014

 

De Maria uit Goederede

De Maria uit Goedereede in het dok

 


 

  De A-Rosa Flora met drakenboot

De A-Rosa Flora op het droge bij Rostock/Warnemünde. Foto's gemaakt door Hugo Plokker. Toevallig kwam er een drakenboot voorbij wat een paar mooie plaatjes opleverde.

Technical specifications : A-Rosa Flora
Shipyard: Neptun Weft GmbH, Warnemünde
Passengers: max. 186
Cabins: 83 outside cabins, 4 junior suites, 2 balcony suites
Length: 135 m
Width: 11,4 m
Speed: max. 22 km/h
Drive system: four 331 kW/overall 1.800 PS
Build in: -
Flag: Germany



Het Aquaduct bij Vadencourt in Frankrijk

Nog steeds is de Sambre gestremd bij Vadencourt

In 2003 bevaarden we Sambre voor de laatste keer en nam ik onderstaande foto's bij het aquaduct waar nu de problemen zijn. Dat is een prachtige rustige ligplaats. We hebben er toen gezwommen en natuurlijk was er de barbecue.

 

Wanneer kunnen we deze gekanaliseerde rivier weer bevaren?

   
   

 

En hieronder is hoe het nu nog steeds is. Deze foto's heb ik van het Kustvaart forum. Als we nog eens op het plekje kunnen liggen waar we in 2003 lagen, dan moet er nog wel wat gebeuren.

  Foto van het kustvaart forum
http://www.kustvaartforum.com/

  


 

De Bovenkerk

Een schip van de VNS. Gebouw in 1960, bij werf Van der Giessen in Krimpen a/d IJssel.

   

Gebouwd bij:

C.v.d.Giessen, Krimpen a/d IJssel

BRT/DWT:

8.820/11.255

Voortstuwing:

B&W diesel 8 cyl 8.500 apk

VNS

1960 – 1970 Bovenkerk

Nedlloyd

1970 - 1977

Nedlloyd Lijnen

1977 - 1979 Nedlloyd Bovenkerk

Pacific Inter. Lines, Singapore

1979 - 1982 Kota Jaya

Pacific Asia, Colombo

1982 - 1984 Kota Jaya

Gesloopt

1984 Yangtai, China

 


 

Jaulgonne aan de Marne

 

De Molecuul en de Cojo aan een steiger bij Jaulgonne op Pk37,5 op de Marne in Frankrijk 2014.

Een prachtige plek om te overnachten op de Marne. In Jaulgonne zit een goede slager en bakker en het is een leuk stadje om te wandelen. We hadden jammer genoeg regen toen we daar overnachten. s'Nachts is er geen vaart op de Marne, dus rustig slapen. Je kan een sleutel op het stadhuis halen voor elektro.

 

 

Doorvaart van de brug in de bocht van de Schie bij Overschie

  

De olie en chemicaliën tanker Kirkeholmen

 

De Kirkeholmen aan de nieuwe olie terminal in Antwerpen.
144,22m lang en 23m breed
Waterverplaatsing 17136Ton
Gebouwd in 2010

Vaarjaar 2017

november

 Oktober

W.S.V. De Vijf Sluizen aan het Scheepsvaart- en Voedingskanaal bij Zwartewaal heeft havenlichten geplaatst. De palen waren al eerder geplaatst en vandaag 28 oktober 2017 zijn de lichten in werking gesteld.

 
 

 

 

 

Hier is alleen nog het groene licht geplaatst.


De Molecuul en de Cojo waren van de zomer weer in Waulsort.


Maart

Schutboard ook geverfd

De Molecuul is al half geverfd. Wat een klus. Vandaag gelukkig hulp gehad van Hugo.


 

Het vaarjaar is nog niet begonnen en alle vrijwillergers van de vereniging zijn nog niet klaar met hun vrijwillige werkzaamheden voor de vereniging en het zomerklaar maken van hun boot of de rekening van de vereniging valt op de mat en dan is het toch even schrikken. De Europese gemeenschap (wie zijn dat dan wel) heeft nu weer bedacht dat we belasting over het liggeld moeten gaan betalen. En waarom dan wel?

BTW jurisprudentie

De verhuur van de ligplaatsen in de jachthaven is niet aan te merken als het geven van gelegenheid tot sportbeoefening onder terbeschikkingstelling van een sportaccommodatie, maar als de verhuur van parkeerruimte voor boten. Hierop is het algemene omzetbelastingtarief van toepassing.

Mijn idee is dan ook dat alle watersportverenigingen die geen sport verenigingen zijn ook allemaal hun naam moeten veranderen in Botenparkeerruimtevereniging.

Misschien ben je wel strafbaar als je nog zegt ik ben watersporter.

Nog effe en dan kunnen we de boot verkopen dan heeft de Europese gemeenschap heel Europa voor zich alleen om bootreizen te maken.


  


JANUARI

Ezelsbrug om de stroom voor je laselektrode te bepalen:
ø elektrode in mm - 1 x 60 = de lasstroom (AMP)