Nieuws

Selecteer een nieuws onderwerp uit de onderstaande lijst, kies vervolgens een nieuws artikel om te lezen.

 

Spreuken 2015

 


januari 2015

 

Wie vaart zit niet aan de grond.

februari 2015

 

Je zult maar een vlinder zijn en je dag niet hebben.

maart 2015

 

Haast maken doen we niet, daar hebben we geen tijd voor.

april 2015

 

 

mei 2015

 

 

juni 2015

 

Klagen is zinloos, doe iets of vergeet.

juli 2015

 

 

augustus 2015

 

 

september 2015

 

Kennis is nog geen wijsheid.

oktober 2015

 

Hij die werkt heeft geld. Hij die laat werken nog meer.

november 2015

 

Luisteren kan heel veel zeggen.

december 2015

 

Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets.

 

Foto van de week archief 2014

 

De Maria uit Goederede

De Maria uit Goedereede in het dok

 


 

  De A-Rosa Flora met drakenboot

De A-Rosa Flora op het droge bij Rostock/Warnemünde. Foto's gemaakt door Hugo Plokker. Toevallig kwam er een drakenboot voorbij wat een paar mooie plaatjes opleverde.

Technical specifications : A-Rosa Flora
Shipyard: Neptun Weft GmbH, Warnemünde
Passengers: max. 186
Cabins: 83 outside cabins, 4 junior suites, 2 balcony suites
Length: 135 m
Width: 11,4 m
Speed: max. 22 km/h
Drive system: four 331 kW/overall 1.800 PS
Build in: -
Flag: Germany



Het Aquaduct bij Vadencourt in Frankrijk

Nog steeds is de Sambre gestremd bij Vadencourt

In 2003 bevaarden we Sambre voor de laatste keer en nam ik onderstaande foto's bij het aquaduct waar nu de problemen zijn. Dat is een prachtige rustige ligplaats. We hebben er toen gezwommen en natuurlijk was er de barbecue.

 

Wanneer kunnen we deze gekanaliseerde rivier weer bevaren?

   
   

 

En hieronder is hoe het nu nog steeds is. Deze foto's heb ik van het Kustvaart forum. Als we nog eens op het plekje kunnen liggen waar we in 2003 lagen, dan moet er nog wel wat gebeuren.

  Foto van het kustvaart forum
http://www.kustvaartforum.com/

  


 

De Bovenkerk

Een schip van de VNS. Gebouw in 1960, bij werf Van der Giessen in Krimpen a/d IJssel.

   

Gebouwd bij:

C.v.d.Giessen, Krimpen a/d IJssel

BRT/DWT:

8.820/11.255

Voortstuwing:

B&W diesel 8 cyl 8.500 apk

VNS

1960 – 1970 Bovenkerk

Nedlloyd

1970 - 1977

Nedlloyd Lijnen

1977 - 1979 Nedlloyd Bovenkerk

Pacific Inter. Lines, Singapore

1979 - 1982 Kota Jaya

Pacific Asia, Colombo

1982 - 1984 Kota Jaya

Gesloopt

1984 Yangtai, China

 


 

Jaulgonne aan de Marne

 

De Molecuul en de Cojo aan een steiger bij Jaulgonne op Pk37,5 op de Marne in Frankrijk 2014.

Een prachtige plek om te overnachten op de Marne. In Jaulgonne zit een goede slager en bakker en het is een leuk stadje om te wandelen. We hadden jammer genoeg regen toen we daar overnachten. s'Nachts is er geen vaart op de Marne, dus rustig slapen. Je kan een sleutel op het stadhuis halen voor elektro.

 

 

Doorvaart van de brug in de bocht van de Schie bij Overschie

  

De olie en chemicaliën tanker Kirkeholmen

 

De Kirkeholmen aan de nieuwe olie terminal in Antwerpen.
144,22m lang en 23m breed
Waterverplaatsing 17136Ton
Gebouwd in 2010

 

Spreuken 2014

 

januari 2014

 

Zekerheid bestaat niet. Wie dus 100% zeker wil zijn, neemt nooit een beslissing.

februari 2014

 

Je zult nooit tijd vinden, je zult tijd moeten maken.

maart 2014

 

Luisteren kan heel veel zeggen.

april 2014

 

Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

mei 2014

 

Doe wat je zegt en zeg wat je doet.

juni 2014

 

Als je het niet op kan lossen, is het geen probleem.

juli 2014

 

 

augustus 2014

 

 

september 2014

 

Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets,

oktober 2014

 

Hoe meer je faalt, des te groter is je kans op succes.

november 2014

 

Erger je nooit, verbaas je slechts.

december 2014

 

Overstag gaan is de koers veranderen om een tevoren vastgesteld doel te bereiken.
 

Vaarjaar 2017

november

 Oktober

W.S.V. De Vijf Sluizen aan het Scheepsvaart- en Voedingskanaal bij Zwartewaal heeft havenlichten geplaatst. De palen waren al eerder geplaatst en vandaag 28 oktober 2017 zijn de lichten in werking gesteld.

 
 

 

 

 

Hier is alleen nog het groene licht geplaatst.


De Molecuul en de Cojo waren van de zomer weer in Waulsort.


Maart

Schutboard ook geverfd

De Molecuul is al half geverfd. Wat een klus. Vandaag gelukkig hulp gehad van Hugo.


 

Het vaarjaar is nog niet begonnen en alle vrijwillergers van de vereniging zijn nog niet klaar met hun vrijwillige werkzaamheden voor de vereniging en het zomerklaar maken van hun boot of de rekening van de vereniging valt op de mat en dan is het toch even schrikken. De Europese gemeenschap (wie zijn dat dan wel) heeft nu weer bedacht dat we belasting over het liggeld moeten gaan betalen. En waarom dan wel?

BTW jurisprudentie

De verhuur van de ligplaatsen in de jachthaven is niet aan te merken als het geven van gelegenheid tot sportbeoefening onder terbeschikkingstelling van een sportaccommodatie, maar als de verhuur van parkeerruimte voor boten. Hierop is het algemene omzetbelastingtarief van toepassing.

Mijn idee is dan ook dat alle watersportverenigingen die geen sport verenigingen zijn ook allemaal hun naam moeten veranderen in Botenparkeerruimtevereniging.

Misschien ben je wel strafbaar als je nog zegt ik ben watersporter.

Nog effe en dan kunnen we de boot verkopen dan heeft de Europese gemeenschap heel Europa voor zich alleen om bootreizen te maken.


  


JANUARI

Ezelsbrug om de stroom voor je laselektrode te bepalen:
ø elektrode in mm - 1 x 60 = de lasstroom (AMP) 

 

Foto van de week archief 2013

 

        

De Duitse slepers Turm van Unterweser Reederei (URAG) uit Bremen.

De 5.000 pk sterke sleper heeft een trekkracht van 54 ton en wordt regelmatig op de Noordzee ingehuurd voor het verhalen van booreilanden. Naast dit werk kan de Turm ook worden ingezet voor zeesleep- en bergingswerk, havensleepdiensten en bluswerkzaamheden. De URAG-vloot telt op dit moment zeventien slepers.

De in 2001 gebouwde Turm beschikt over een trekkracht van 54 ton.
Waarschijnlijk hier wachtende op een booreiland sleepklus.
Deze foto nam ik juni 2012 in de haven van Emden.

 

 

            

De Molecuul en de Cojo in 2003 op de Scarpe in Frankrijk voor een sluis. 

Wij konden in 2003 voor het laatst door de Scarpe varen. Sluizen en bruggen waren al in een slechte staat en daarna was deze rivier altijd gesloten als we er door wilden varen.
Hoe de status nu is weet ik niet.

Het was moeilijk de sluis in te varen door de sterke zijstroming van de overloop naast de sluis. Ook lag er een enorme hoeveelheid kroos op het water. Een goede aanleg voor de sluizen was er niet. Wel een mooie rivier om eens te bevaren en je kan van Douai doorsteken naar België. 



 

                

       

Technical data of the "Santa Cruz":

  • Capacity 93,430 tdw
  • Slot capacity 7,100 TEU
  • Reefer plugs 1,600
  • Length overall 299.9 m
  • Length between perpendiculars 286.8 m
  • Width 42.8 m
  • Draught max. 13.5 m
  • Speed 22.2 kn
  • Main engine output 45,760 kW
 

De Santa Cruz van Hamburg Süd.

Stukje van de website van de Hamburg süd group.

The 'Santa Cruz' is the fourth newbuilding of a series of ten identical container vessels each featuring a slot capacity of 7,100 TEU and fitted with 1,600 reefer container plugs. This makes her one of the largest ships ever built for Hamburg Süd. All ten vessels in this series are to be delivered by late 2012.

Since her delivery at Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. (DSME) in Korea in early May 2011, the "Santa Cruz" has been operating in Hamburg Süd's service between Asia and South Africa/South America East Coast (New Good Hope Express).

The 'Santa Cruz' is named after one of the four provinces in the Argentinian part of Patagonia. Argentina is one of Hamburg Süd's most important markets in South America.

Hier een aantal foto's van de Santa Cruz tijdens een loodswissel op de Elbe.

 

 

Foto's zijn in 2012 genomen door Hugo Plokker.

 


 

 

Aquaduct over Elbe in het Midlandkanaal

De Molecuul vaart het Aquaduct in na toestemming te hebben gehad van de sluismeester van sluis Hohenwarthe.
Als je het Aquaduct zomaar invaart heb je kans op een boete.
Er is voor de jachten een wachtplaats gemaakt voor het Aquaduct.

 

 

 

De zusterschepen Elbe en Seawolf in Maassluis 

ELBE
Bouwjaar 1959, imonummer 5100427, roepnaam PDWN
Eigenaar Stichting Maritieme Collectie Rijnmond, Rotterdam
Gebouwd J. & K. Smit's Scheepswerven N.V. / 867
voor L. Smit & Co.'s Internationale Sleepdienst Mij. te Rotterdam

SEAWOLF
Bouwjaar 1957, imonummer 5076298, gt 851
vlag Marshall Island, roepnaam V7JN3
gebouwd bij J. & K. Smit's Scheepswerven N.V. / 858
De voormalige Nederlandse CLYDE
van L. Smit & Co.'s Internationale Sleepdienst
Maatschappij N.V., Rotterdam

   Foto's geneomen door de Hr Plokker
 

 

 

 

Ice Runner 

IDNo: 9440605  Year: 2008  Name: ICE RUNNER  Keel: 4.9.07  Type: Containership  Launch Date: 25.5.08  Flag: People's Republic Of China - Date of completion: 17.10.08 - GRT: 7545 - DWT: 8138  Yard No: 05stig039  Length overall: 129.6 - LPP: 120.3  Country of build: CHN  Beam: 20.6  Builder: Sainty SB (Jiangdu) Corp of Jiangdu.

Machinery Overview: 1 oil engine reduction geared to screw shafts driving 1 CP propeller at 149 rpm  Total Power: Mcr 7,196kW (9,784hp), Csr 6,120kW (8,321hp)  Service Speed: 17.00kts  Speed & Consumption: 17.00 knots on 26.00 tonnes per day.

Prime Mover Detail: Design: MaK, Engine Builder: Caterpillar Motoren GmbH & Co. KG  Germany  1 x 8M43C, 4 Stroke, Single Acting, In-Line (Vertical)  8 Cy. 430 x 610, Mcr: 7,196 kW (9,784 hp) at 500 rpm.

   

 Gegevens van de volgende site http://7seasvessels.com/ 

Foto's genomen op dinsdag 25juni 2013 op de elbe door W Plokker.


Tanken aan de pomp

Vakantie 2013 naar Berlijn.
Onderweg tanken aan de pomp.