DAG 13

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
maandag 6-7-2009      
Vertrek Wulpen   Urenteller 4547h47m
      Vertrek 09:04
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
14 sluis Nieuwpoort 10:19 10:19 10:19
15 sluis Furnes 16:30 16:39 16:46
  Grensbrug 14:55-15:23      
  Veurne 10:25-13:40      
Afstand 39Km Totale afstand 449Km  
Motoruren 04h41m Totaal motoruren 45h26m  
Reistijd 05h35m Totale reistijd 55h56m  
Aankomst Berques 17:54    
Terug naar zondag 5/7  

Verder naar dinsdag 7/7

Maandagochtend 6-7 gooien we om een uur of 9 los en Joop vaart vooruit naar de brug iets verderop in Wulpen waar we een bedieningskaart voor hebben gehad. Joop kan er makkelijk onderdoor maar ik weet het nog niet. Maar ook ik kan er onderdoor en Joop hoeft de automaat dus niet te bedienen. Het is hier mooi varen. Voor Veurne ligt een spoorbrug waar we een half uur moeten wachten voordat hij bediend wordt. De sluis in Veurne die dan volgt, staat open en de brug over de sluis is hoog genoeg. We vinden een prima plek aan het steiger wat rond Veurne loopt. Hier is plek zat en we worden geholpen bij het aanleggen.
Spoorbrug voor Veurne   Aanleg Veurne 


Aanleg rond Veurne   Jachthaven Veurne Steiger rond Veurne

Veurne

Winkelstraat Veurne Markt met Belfort in Veurne   Oude vleeshal nu bibliotheek
Het vroegere gildehuis van de beenhouwers dateert uit 1615. Het is een voorbeeld van lokale renaissance. De geveltop is in en uitzwenkend. Boven het aedicula venster zit het stadswapen.
  St. Nicolaaskerk Voor het stadhuis  
Veurne is ontstaan rond een burcht, opgericht ter verdediging tegen de Noormannen op het einde van de 9de eeuw. Daarna werd 

het één der best versterkte plaatsen in het graafschap Vlaanderen. De gemeenschap, die rond de burcht was komen wonen, verkreeg in de 12de eeuw stadsrechten. In het Stadspark bevindt zich nog steeds de mote (burchtwarande).

Het Belfort van Veurne   Het Belfort De eerste regenbui
Veurne is een aangename stad met tien landelijke deelgemeenten en nauwelijks 12 000 inwoners rijk. De oude stadskern bezit een merkwaardig patrimonium met twee kerken, waarvan vooral de St. Walburgakerk zeer mooi is. Het Stad- en Landshuis zijn prachtige voorbeelden van de regionale renaissance-interpretatie, en her en der in de stad vind je particuliere gebouwen uit vooral de 18de eeuw terug, opgetrokken in de gele baksteen van de streek, en soms in een zeer mooie uitwerking. De deelgemeenten herinneren in hun oude hoeves, statige kerken, en zelfs enkele molens en een waterkasteel, aan hun rijke verleden.
We gaan de stad bekijken en boodschappen doen. We hebben voor het eerst een pittige regenbui als we door de stad lopen. Maar kort daarna is het weer erg warm. In de middag gooien we los want we willen nog een stukje verder varen en iets voor de grensbrug naar Frankrijk gaan barbequen. Helaas als Joop probeert aan te meren op onze al eerder bezochte plek, loopt hij vast. Het is er heel ondiep geworden. Verder is er geen aanleg waar je goed kan liggen in het kanaal. Bij het stadje Adinkerke is wel een aanleg, maar dan lig je naast een autoweg en er is maar één plek. Dan maar door naar de grensbrug. We worden door de grensbrugwachter opgevangen, maar ook hier kan je niet goed overnachten en we besluiten door te varen naar Berques of we moeten onderweg nog een goed plekje vinden. Voor de grensbrug is één plekje aan stuurboord voor de brug, maar dat is bezet en ook daar lig je niet rustig. Er zit hier wel een grote Carrefour met een benzine en dieselpomp.
Boodschappen gedaan bij de Aldi De brugwachter maakt een formulier op, dat we vandaag Frankrijk zijn binnengekomen en we kunnen weer doorvaren. Onderweg zijn tot Duinkerken echter geen aanlegmogelijkheden.
Sluis  de  Furnes Bediening sluis Furnes  Sluis Furnes   
De port de plaisance in Duinkerken ziet er niet aanlokkelijk uit en ligt aan een drukke snelweg. Ook hebben we over deze ligplaats geen goede verhalen gehoord. We draaien daarom bakboord uit naar Berques. Het eerste stukje is erg ondiep. De dieptemeter geeft soms maar 50cm aan. Als we Duinkerken uit zijn, wordt het dieper en is het mooi varen. Maar er zijn geen aanlegmogelijkheden.
In 1998 hadden we iets op deze bolder geschreven. We komen uit sluis Furnes Canal  de Furnes Duinkerken
Vanuit het Canal de Furnes draaien we in Duinkerken bakboord het Canal de Bergues in. Ik vaar het kanaal eerst voorbij, want het is niet duidelijk te zien waar je het kanaal in moet varen.
Canal de Bergues      
In Berques is een steiger voor drie boten maar de boot die er al ligt, ligt breed uit en we moeten tegen elkaar aan om af te meren. De eerste boot doet ook geen poging om op te schuiven. De barbecue op de kant want het is al 6 uur geweest. We hebben hier een prachtige plek tegen de vestingmuur van Berques om te barbequen en het smaakt iedereen voortreffelijk. Ook de wijn vloeit weer rijkelijk. Na de barbecue is het te koud om buiten te zitten, dus dan maar in de boot een biertje.
Als we aankomen gelijk de barbeque en patatpan op de kant en dan smullen. Het is al bijna 7 uur als we zitten te eten. Wat zouden ze hier in vroegere tijden van gedacht hebben???
Heerlijk patat en barbeque   Na de barbeque effe pitten en puzzelen
  Kanaal naar Berques
Terug naar zondag 5/7 HOME

Verder naar dinsdag 7/7