DAG 4

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 

Maandag 30-7-2008      
Vertrek Eiland van Maurik 09:03  km 924   Urenteller 4369h25m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
3 Amerongen 09:16 09:27 09:51
4 Driel 12:43 12:56 13:17
Rivier KM KM Totaal KM  
Lek 924 879 45  
IJssel 879

897

18  
Afstand 63Km Totale afstand 163Km  
Motoruren 05h57m Totaal motoruren 15h57m  
Reistijd 06h27m Totale reistijd 16h50m  
         
Aankomst Gieseplas   KM897 16:04    

click om te vergroten Maandag 30/6
Vanmorgen om 8uur opgestaan na een heerlijke rustige nacht. Hier op het eiland van Maurik is het erg goed vertoeven. Ik haal alvast de pennen uit de grond waarmee de boot aan de kant vast ligt en Joop bergt ze op. We drijven van de kant en blijven op het anker hangen. We halen het anker op en varen om drie minuten over negen weg. Als we bij sluis Amerongen aankomen kunnen we gelijk invaren. We sluizen met een jacht die een Spaanse vlag voert. We denken eerst als we de boot met planken aan de zijkant en planten op het dek aan zien komen, dat het een Fransman is. Het schutten gaat verder prima.

Het stroomt toch nog behoorlijk op de Neder Rijn en we gaan dan ook maar zo'n tien kilometer per uur.

 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Spanjaarden

 

Matroos Mar

Boven


click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Achterin sluis Amerongen Motor Gierpont Amerongen Motor Gierpont Amerongen

Bij een gierpont maakt men gebruik van de stroming van een rivier. Stroomopwaarts, midden op de bodem van de rivier, ligt een zwaar anker met een staalkabel, die verbonden is met de gierpont. Omdat de stalen kabel een bepaalde lengte moet hebben wordt een deel van deze kabel gedragen door zogenaamde "bochtaken" of "kabelschuiten", die de kabel vrij houden van de bodem van de rivier. Het aantal bochtaken kan drie tot vijf zijn. Door de gierponten te motoriseren wordt de snelheid van het overvaren belangrijk verhoogd. Voor een aantal exploitanten is deze wijze van varen aantrekkelijk omdat met een minimum aan personeel gevaren kan worden, veelal is de schipper tevens kaartverkoper. De gierpont kan niet van zijn route afwijken door de kabels waaraan het vaartuig verbonden is. De aandrijving vindt plaats door een verbrandingsmotor met schroef. Er wordt ook wel een roerpropeller toegepast. Dit type veerponten heeft aan de voor- en achterzijde op- en afrijkleppen, aangeland wordt op veerstoepen. De bediening vindt plaats vanuit een stuurhuis. 

Info van Vereniging van voetveren.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Het wordt al heuvelig Aanleg Rhenen Prachtig varen op Neder Rijn

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Bakens verven

Sluis Driel

Sluis Driel

Ook bij sluis Driel hebben we mazzel. De sluis gaat net open als we aankomen en we zijn er dan ook weer snel geschut. Ook het stukje door Arnhem gaat behoorlijk snel, we lopen ook hier zo'n 10km/h.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Uitvaart sluis Driel

Achter sluis Driel ligt een prachtig schip

Arnhem in zicht


Arnhem


click om te vergroten click om te vergroten  
Arnhem

Camouflage

 

Roei en zeilvereniging Jason in Arnhem
We draaien de IJssel in en hebben stroom mee. We lopen nu 15,5Km/h. Op de kant staat een bord met een waarschuwing om aan de dode hoek van een vrachtschip te denken. Gelijk komen er vrachtschepen en een cruiseboot aan met een blauw bord, die we verkeerde wal moeten passeren.
click om te vergroten click om te vergroten  
IJsselkop met naamborden van de wateren. Waarschuwing dode hoek op IJssel  

Om kwart over drie varen we de Rhederlaag op. Gelijk recht tegenover de ingang vinden we een strandje waar we uit de wind liggen. We zetten de stoelen op de kant en hebben nog een heerlijke middag. Ik loop met Joop nog even een rondje en we verbazen ons over de grootte van het meer. Als we terug komen nemen we een duik en maken de boten een beetje schoon. Na het eten doen we de motoren en Joop schermt zijn accu af voor de hitte van de uitlaat. Deze zit een beetje dicht bij accu. Als ik dit zit te tikken vraag ik aan joop of we nog een stukje gaan lopen. We lopen naar de jachthaven van Giesbeek. Een prachtige jachthaven met veel zeilboten. Je kan vanuit de jachthaven zien hoe groot het meer wel is. Elf jaar geleden was dat wel wat anders. Als we terug komen een pilsje, we halen de loopplank binnen en trekken de boten met het anker naar iets dieper water. Je weet nooit of het waterpeil vannacht naar beneden gaat.


Ga naar de

Rhederlaag

click om te vergroten

 

Rhederlaag

Wij liggen op de Valeplas recht tegenover de ingang van de IJssel

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Valeplas aanleg

Effe een wijntje Als we s'-avonds het vuil weg brengen komen we langs een jachtwerf  waar de Joop staat.

Op de Rhederlaag kan je heerlijk zwemmen en zeilen. Dus een prima vakantie plek. Wij hebben de plassen niet allemaal verkend, maar er zijn genoeg aanlegplaatsen. Ook zijn er diverse jachthavens.

click om te vergroten

click om te vergroten
Grote jachten gebruiken op de Gieseplas geen loopplank meer,
maar een Trapleer.

Koeien aan het meer

Een borrel op de Cojo

 

Terug naar zondag 29/6

HOME

Verder naar dinsdag 1/7