DAG 28

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

dag 28 27-7-2007
Vertrek Koblenz 09:07   Urenteller 4302h43m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
121 Lahnstein  pk135,5 10:22 10:40 10:50
122 Ahl  pk133 11:05 11:28 11:42
123 Nievern  pk129   12:07 12:38
124 Bad-Ems  pk126,9   12:52 13:02
Afstand 14Km Totale afstand 1057Km
Motoruren 02h56m Totaal motoruren 127h29m
Reistijd 04h12m Totale reistijd 156h34m
Aankomst Bad-Ems  pk125 13:19 Liggeld 7Euro50

Vrijdag 27/7 vertrekken we om 09:00 uit Koblenz. Het is bewolkt maar het lijkt een mooie dag te worden. Als we bij de havenuitgang aankomen komt er net een Köln Düsseldorfer aan. We draaien achter hem om de Rijn op. Er is verder niet veel scheepvaart. Voor de brug besluiten we al naar de overkant te gaan, omdat er aan deze kant een enorme stroming staat. Bij de brug lijkt het nog erger te gaan stromen en we lopen niet meer dan 4Km/h. De betonning ligt bijna in het midden van de rivier. We hebben alleen tegenliggers en die houden allemaal de verkeerde kant, dus daar hebben we geen last van.

Jachthaven Koblenz   Verkeerde wal

Königsbacher bier

click om te vergroten click om te vergroten
  Kruipen tegen de stroom Beetje stroom 6Km/h

Slot Lahnstein stuurboordzijde Rijn

De Lahn ingang ligt bakboord en is makkelijk in te varen doordat er een landtong bovenstrooms voor de ingang ligt. Zie foto links onder. De Lahn is over 67 km bevaarbaar tot Steeden. In totaal 12 sluizen. De eerste is de grootste namelijk Lahnstein 42x6m met een verval van ongeveer 6m. De andere sluizen zijn iets kleiner 34x5,30m. Het verval varieert van ongeveer 3 tot 5,50m. Maximale snelheid is 12Km/h, maar je mag geen hinderlijke golfslag veroorzaken. De diepte van de vaargeul is onder normale omstandigheden 1,60m

Ingang Lahn Lahnstein Op de Lahn

Een paar honderd meter de Lahn op ligt SB een jachthaven. Wij willen vandaag naar Bad-Ems varen, maar op de terugweg deze
jachthaven aan doen. We moeten 20 minuten voor de eerste sluis wachten. Er is hier geen goede aanleg, maar de sluis wordt wel met lichten geregeld. Volgens andere vaarverslagen zou hier een kaart van de Lahn te krijgen zijn. Nadat we omhoog geschut zijn vragen we bij de sluiswachter om een kaart, maar hij verkoopt geen kaarten en heeft ook geen informatie. Wel wil hij weten waar we heen gaan om de volgende sluis te bellen dat wij er aan komen. Wij zijn hier nooit geweest dus geven voor vandaag als eindbestemming Bad-Ems op. Als we de sluis uitvaren zien we 500m verder BB een mooie ligplaats. Het is hier prachtig varen zoals op de foto's wel te zien is. Ik vaar voor en vind bij sommige stukken wel moeilijk zonder kaart te bepalen aan welke zijde ik moet varen. Een goede kaart was geen overbodige luxe geweest.

click om te vergroten click om te vergroten   click om te vergroten click om te vergroten
Eerste Suis Lahnstein Kastelen genoeg   Schippershuis Eerste sluis

Aanleg na sluis Lahnstein Sluis Ahl

Voor sluis Ahl is een aanleg, maar pas op er staat bijna geen water. Er komen een paar Duitse jachten uit de sluis, die zo hard varen dat onze schepen aan de haal gaan. Al het water wordt weggetrokken langs de kant. Gelukkig hebben we geen schade. Je kan dus soms beter buiten het aanvoer kanaal van de sluis blijven en wachten tot de lichten op groen gaan. Voor een aantal sluizen is een smal kanaaltje gemaakt, zodat je geen last van de stroming hebt als je moet schutten.

Prachtig varen

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Hele smalle kanaaltjes naar de sluizen.   De rivier komt bij het sluis kanaal

Waterval naast kanaal Op de rivier de Lahn

Sluis Sluis Hele smalle doorgangen

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
  Aanleg en rechts een sluis

We doen drie sluizen, maar de vierde Bad-Ems staat wel open , maar de sluiswachter is gaan eten. Ze wisten dat wij er aan kwamen en hadden de sluis open laten staan, zodat wij in de sluis vast konden maken. Voor deze sluis is er geen aanleg mogelijkheid. Er is pauze van 12:30 tot 13:00uur. Precies op tijd is de sluiswachter terug en schut hij de sluis. Na deze sluis volgt een smal kanaal met na een paar honderd meter aan stuurboord een jachthaven. Bij deze jachthaven is een bootshop.  Wij varen nog een paar honderd meter door en gaan weer de rivier op. Bij hoog water kunnen ze dit kanaal afsluiten van de rivier en loopt de jachthaven geen gevaar voor hoog water. Door de regen van de afgelopen tijd stroomt het behoorlijk op de Lahn, maar volgens de sluiswachters hoeven we ons nog geen zorgen te maken. Als er veel water van boven komt is hier niet meer te varen en zit je vast. Sommige sluizen zetten ze volaan open en je moet de boot goed vastzetten om geen schade op te lopen. Waarom ze dat doen is ons een raadsel.

Bad-Ems

Aanleg Bad-Ems   Aanlegkade stroomafwaarts Stroom opwaarts

In Bad-Ems net voor het centrum zijn stuurboord vast loopbruggen gemaakt voor jachten om aan te meren. Het is erg ondiep aan de kant en door deze loopbruggen blijf je een meter uit de kant. Het vraagt wel wat moeite om hier aan te meren met de stroom en aan de loopbrug. Er liggen nog een paar boten, maar niemand komt helpen. Alles gaat goed en als we aangemeerd zijn nemen we met z'n vieren eerst een lekker wijntje.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
    Prima gegeten bij Adria Kroatien in Bad-Ems

Emser Therme

Na het wijntje gaan we Bad-Ems in, wat een mooie en leuke stad blijkt te zijn om rond te lopen. We gaan eerst wat eten in een hotel restaurant waar we vriendelijk ontvangen worden en prima eten. We krijgen in het restaurant te horen dat we met de lift die in het stadje zit naar boven moeten, omdat het daar erg mooi moet zijn. We wandelen naar de lift, maar Joop ziet dit soort liften niet zo zitten. We praten hem om en gaan met z'n allen naar boven. Boven kan je prachtig door een park wandelen met bijzondere bomen. Er is een thermaal zwembad waar je eigenlijk heen moet. We hebben niet zo veel tijd, want de vrouwen willen nog boodschappen doen. Ik en joop wandelen nog naar de toeristische info, maar zijn te laat, want hij is net gesloten. We lopen de vrouwen tegemoet en helpen met sjouwen van de boodschappen. Terug bij de boot een biertje. De havenmeester komt langs en we moeten 7Euro50 betalen voor één nacht. We lopen later nog even naar de Aldi die iets verderop zit. s-Avonds kan ik internetten via een lokale verbinding. Je ligt hier lekker en je zou een weekje moeten kunnen blijven. Helaas gaan wij morgen weer verder, want we willen nog meer zien van de Lahn.

Lift naar kuuroord     Onze ligplaats

Prachtig uitzicht van boven Bad-Ems.

Wandelroutes genoeg

Schone en mooie stad   SB langs fontein varen Bron in Bad-Ems

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten Onze ligplaats vanaf