DAG 11 |
Vakantiereis 2010 van de jachten de Molecuul en de Cojo |
Home |
dag 11 |
Zaterdag 26-6-2010 |
|
|
|
Vertrek |
Waulsort |
Urenteller |
4663h28m |
|
|
Vertrek |
09:38 |
|
Tussenstop Givet |
12:15 |
13:45 |
|
Douane controle (diesel en papieren) |
11:20 |
11:35 |
sluis nr. |
sluisnaam |
aankomst |
invaart |
uitvaart |
30 |
Sluis 2 Waulsort |
09:42 |
09:46 |
10:03 |
31 |
Sluis 1 Hastiere |
10:30 |
10:46 |
10:58 |
32 |
Sluis 59 Les 4 cheminees |
|
11:38 |
11:55 |
33 |
Sluis 58 Fontaines |
14:02 |
14:05 |
14:15 |
34 |
Sluis 57 Ham |
14:22 |
14:27 |
14:40 |
35 |
Sluis 56 Mouyen |
15:05 |
15:09 |
15:19 |
36 |
Sluis 55 Montigny |
15:41 |
15:49 |
15:58 |
37 |
Sluis 54 Fépin |
16:29 |
16:38 |
16:46 |
38 |
Sluis 53Vanne Alcorps |
17:04 |
17:07 |
17:15 |
39 |
Sluis 52 L'Uf |
17:45 |
17:50 |
18:00 |
40 |
Sluis 51 St Joseph |
|
18:15 |
18:24 |
Afstand |
45Km |
Totale afstand |
372Km |
|
Motoruren |
06h25m |
Totaal motoruren |
42h08m |
|
Reistijd |
09h49m |
Totale reistijd |
60h18m |
|
Aankomst |
Voor sluis 50 op Km 36 |
Aankomst 19:27 |
We tanken vanochtend eerst water en roepen als we nog aan het steiger liggen de sluis op voor een schutting. Als we los gooien komt er net een binnenvaarder aan, maar we mogen toch als eerste de sluis in. De daarop volgende sluizen in België lopen goed. Bij de grenssluis PK 0 had joop de vorige keer een bordje diesel olie gezien, maar net voordat we die plek bereiken, staat er een douanier op de kant die met een knipperlicht te kennen geeft dat we langs de kant moeten. We moeten op de plek gaan liggen waar we vroeger altijd rode diesel tankten. Ook joop wordt naar de kant gehaald. Het blijkt weer eens een dieselolie controle te zijn. Ze nemen een monster van de dieselolie van de molecuul en de Cojo. Volgens de douanier krijgen we schriftelijk te horen hoe de kwaliteit van de diesel is. Dat heeft weer een half uur gekost, maar we hebben gelijk gezien dat er geen diesel getankt kan worden op deze plek. Ook het restaurant wat hier altijd heeft gezeten is weg. Er is wel een bakker. De laatste tankplaats aan het water voor je Frankrijk in gaat is dus in Namen.
Diesel en papieren controle op de grens in Belgie.
|
|
oude tankstation op de grens |
controle |
Dan maar weer verder naar de grenssluis waar we een vignet kopen welke stukken duurder is dan voorgaande jaren. We nemen wat folders mee over de vaartijden en krijgen een afstandbediening voor de sluizen.
Vignet Frankrijk voor onze boot van 31m2 is 72Euro
|
|
|
grenssluis |
Vignet betalen |
|
We varen naar Givet waar we boodschappen willen halen om te barbecuen. We meren af voor de brug en ik ga met de vrouwen boodschappen doen. Givet is een leuk plaatstje waar je goed kan shoppen. Ik maak nog een foto van het stadhuis. Als we terugkomen eten we eerst, zodat we dadelijk onze handen vrij hebben voor de sluizen.
|
|
|
|
Givet |
|
Givet |
stadhuis Givet |
|
|
|
|
fort Givet |
|
1e sluis Frankrijk |
tunnel |
De eerste sluis in Frankrijk wordt nog steeds bediend en de touwen worden netjes aangepakt. Dan volgt er een tunnel waarvoor ik mijn schijnwerper voor de dag haal. Ik kan zo slecht in het donker het midden van de tunnel houden, daarom richt ik de schijnwerper op de zijkant van de tunnel. Dan weer een sluis die ook bediend wordt, maar de verdere sluizen moet je met de afstandbediening die je in de grenssluis heb gehad bedienen. We zitten achter een kottertje en de sluizen verlopen snel. De plekken die we tegenkomen zijn allemaal bezet en we hopen dat we in Fumay aan de kant kunnen.
|
|
|
|
zwemmende jeugd spugen |
goed vasthouden Mar |
|
leistenen wal |
Onze plannen zijn af te meren in Fumay en als ik de hoek voor Fumay om ga, zie ik dat het steiger helemaal leeg is. Dat is mazzel. Maar helaas als we aan willen leggen worden we weggestuurd. Er is hier wat te doen, maar we weten niet wat en er mogen geen boten aanmeren. Dan maar weer verder, maar er is hier niets meer om aan te meren. De laatste sluis voor Revin is gesloten want het is zeven uur geweest.
We besluiten iets terug voor anker te gaan. We vinden een prima plaats iets voorbij bocht PK 36 en ankeren in de rivier. Het anker blijft achter een steen hangen en zo zullen we de nacht maar moeten blijven liggen. Joop vaart van de andere kant aan en gooit ook zijn anker uit. We liggen prima en nemen af en toe een peiling of we niet verplaatsen. We drinken een biertje en we kijken de marifoon van joop na, want er zat een brom in en later viel hij geheel uit. We lossen het probleem op en Joop heeft morgen weer een bromloze marifoon. Een heerlijk avond tussen de bergen voor anker op de Maas. Een plek om nooit te vergeten.
|
|
Voor anker op de Maas |
Wat een prachtig uitzicht |
Er is hier s'-nachts geen scheepvaart, maar ik doe toch maar een toplicht aan voor de veiligheid.
|