DAG 30

VAKANTIEREIS 2009 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
donderdag 23-7-2009      
Vertrek Ronquiéres 10:20   Urenteller 4587h19m
  Tussenstop Halle   15:55 16:39
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
38 Ronquiéres   10:30 11:10
39 Ittre 13:00 13:55 14:19
40 Lembeek 14:55 15:27 15:39
41 Halle 16:45 17:02 17:12
42 Lot   17:37 17:41
43 Ruisbroek   17:57 18:08
Afstand 30Km Totale afstand 817Km  
Motoruren 03h35m Totaal motoruren 83h52m  
Reistijd 07h58m Totale reistijd 103h34m  
Aankomst Na sluis Ruisbroek 18:18    
Terug naar woensdag 22/7  

Verder naar vrijdag 24/7

Donderdag ochtend als we wakker worden regent het verschrikkelijk hard. Joop en Cor willen zaterdag een auto huren om naar Nederland te reizen voor de begrafenis. We besluiten om dan vrijdag in de jachthaven van Brussel te gaan liggen. Er ligt nu een groot vrachtschip voor de schepenlift en we varen naar de overkant om aan de schipper te vragen of we met hem mee kunnen.
  Achter het vrachtschip
 voor Ronquiéres
   
De schipper denkt het niet, maar hij zegt ons om Ronquiéres op te roepen, anders worden we helemaal niet gelift. Ik roep de lift op en volgens de liftmeester moeten we erbij kunnen. We wachten nog een uur en het blijft maar regenen. Ik maak ondertussen in de stromende regen een paar foto's van de schepenlift.
Als het vrachtschip eindelijk in de bak ligt, is er achter hem voor ons geen plaats meer. Maar er blijft 3m40 naast het vrachtschip over om er tussen te schuiven. We trekken onze boten in de stromende regen met de hand tussen het vrachtschip en de bak. Gelukkig gaat alles goed en de bak sluit zich. De schipper heeft dit volgens mij met de bakkenist geregeld.
We komen na een uurtje beneden aan en het wordt eindelijk droog. Joop maakt op de bak in de regen nog een stukje film. Beneden aangekomen varen we voorzichtig uit en meren af aan bakboord voor het dorpje Ronquiéres. We hebben gisteren gezien dat ze onze gasflessen voor 16Euro95 verkopen bij de Tabac zaak in het dorp. Met twee steekwagens lopen we naar het dorp en ruilen de flessen om. Ze hebben hier trouwens ook Shell flessen zoals we ze in Nederland hebben. De vrouwen gaan als we terug komen nog even brood halen en dan varen we snel verder.

Een stukje verder ligt sluis Ittre. Deze sluis is altijd een probleem. We roepen de sluis op kanaal 18 op. We moeten een uur wachten en als er een enorme binnenvaarder achter ons komt, mogen we toch als eerste alleen schutten.

Sluis Itre      
De rest van de sluizen in het  kanaal Charleroi - Brussel lopen vrij makkelijk. Bij Halle kun je goed boodschappen doen en we meren af op de plek van de rondvaartboot.(verboden aan te leggen)  De mannen blijven toch aan boord, zodat we als de rondvaart mocht komen, we even losgooien. We hebben dit al meer gedaan en toen kwam de rondvaart inderdaad net aan. Er volgde toen wel een stroom van verwensingen, maar ze hadden helemaal geen last van ons. Je ligt hier eigenlijk niet zo goed, want er passeren grote beroepsvaartuigen die diep geladen zijn en een enorme zuiging hebben. Na een uurtje gaan we een stuk zwaarder weer verder en doen nog nog drie sluizen. Na sluis Ruisbroek gaan we na de tweede brug voor de leidingbrug om 18:19 uur langs een kade net voor Brussel afmeren. Het lijkt een goede ligplaats, en later blijken er ook geen problemen te zijn. Dit is geen plek om alleen te gaan liggen, er lopen hier wel wat vreemde figuren voorbij. We leggen de boten dan kont aan kont en verbinden ze op de buitenbolder met elkaar. Zo lig je wat zekerder als ze een boot losgooien. We verkennen de omgeving en drinken een biertje op de Molecuul. De elektriciteitscentrale aan de overkant maakt wel wat herrie maar daar hebben we s'-nachts gelukkig geen last van.
Voor de leidingbrug    
Terug naar woensdag 22/7

HOME

Verder naar vrijdag 24/7