DAG 6 |
Vakantiereis 2010 van de jachten de Molecuul en de Cojo |
Home |
Vertrek |
Dilsen |
|
Urenteller |
4647h23m |
|
|
|
Vertrek |
08:56 |
sluis nr. |
sluisnaam |
aankomst |
invaart |
uitvaart |
17 |
Sluis Neerharen |
|
10:33 |
10:45 |
18 |
Sluis Lanaken |
|
11:01 |
11:15 |
19 |
Sluis d'Ivoz-Ramet |
15:22 |
16:04 |
16:17 |
Afstand |
70Km |
Totale afstand |
250Km |
|
Motoruren |
07h30m |
Totaal motoruren |
27h08m |
|
Reistijd |
08h32m |
Totale reistijd |
37h57m |
|
Aankomst |
Amay op Km 86 |
Aankomst 17:28 |
Om negen uur vertrekken we uit Dilsen. Ik maak nog een praatje met een man die hier langs het kanaal woont en een sloep aan dit steiger heeft liggen. Hij is vroeger schipper geweest en is nu een beetje aan het prutsen aan z'n plezierbootje. Hij weet te vertellen dat als je achter een diep geladen vaartuig komt, ze je er hier niet snel langs laten. Het is de bedoeling dat we vandaag Luik voorbij varen. We hebben deze route nog nooit genomen en weten niet hoeveel tijd de twee grenssluizen in het verbindingskanaal kosten. We zien in de zuidwillemsvaart nog diverse mooie plekken die we later nog wel eens zullen bezoeken.
Maasmechelen aan de Zuidwillemsvaart
|
|
|
|
|
|
Oude haven of dokken Maasmechelen |
|
Van 1923 tot 1987 werd in het noord-westen van deelgemeente Eisden door N.V. Steenkoolmijnen Limburg-Maas (opgericht in 1907 als S.A. Charbonnages Limbourg-Meuse) steenkool ontgonnen. Op een deel van het voormalige mijnterrein ligt vandaag Maasmechelen Village, een outlet-winkelstraat. Slechts enkele Eisdense mijngebouwen konden na 1987 van de slopershamer gered worden en kregen nieuwe functies: gemeentelijke academie, hotel, Grand Café, bioscoopzalen. De lifttorens boven de gedempte mijnschachten, waarvan er één werd gesloopt en meteen daarna weer is opgebouwd, zullen als monument bewaard blijven.
|
|
|
Neerharen richting Maastricht |
Sluis Neerharen |
sluis Neerharen |
Bij de eerste sluis in het verbindingskanaal aangekomen staat hij al op groen en kunnen we zo invaren. We gaan naast elkaar in het midden van de sluis liggen en de sluiswachter roept van boven dat één touw genoeg is, daar het volgens hem erg rustig gaat. Inderdaad gaat het erg rustig en met een haak in het midden die je steeds verzet op de trap gaan we langzaam 10meter omhoog. Mar laat de papieren van de Molecuul en cojo zien en we kunnen verder naar de volgende diepe sluis.
|
|
|
|
|
|
uitvaart sluis Neerharen |
sluis Lanaken |
Hij is al gewaarschuwd en staat open als we aankomen. Ook deze gaat erg goed en we varen dan ook al snel op het Albert kanaal. Dit kanaal is hier tussen een berg gegraven en je vaart dus tussen steile wanden die behoorlijk hoog zijn.
|
|
|
|
|
sluis Lanaken |
|
Albertkanaal |
Albert Kanaal in Belgie
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe brug Albert kanaal |
|
|
|
|
|
Albertkanaal in Belgie |
Sluis Lanayen |
|
Het is zo'n 20 km varen naar de Maas en daar eindigt het Albert kanaal met een standbeeld van koning Albert. We passeren Luik en ik maak nog een paar foto's.
|
|
|
|
|
Begin van het Albertkanaal |
Luik |
|
|
|
|
|
Brug in Luik |
Jachthaven luik |
|
|
Sluis Rames komt in zicht en ik meld ons op de marifoon. Het enige wat ik te horen krijg is oké. Bij de sluis aangekomen liggen er twee schuttingen. Wij kunnen mee met de eerste schutting en hoeven maar een kwartiertje te wachten. Gelukkig kunnen we naast een binnenschip afmeren en zo mee schutten. De schipper pakt onze touwen en zet ze vast op zijn schip. We willen na deze sluis bij het stadje Engis op PK93 net voorbij de brug aan stuurboord waar een kaai is overnachten. Op een 50meter afstand van deze aanleg zit een grote supermarkt van Delhaize. Maar helaas onze plek is bezet. We proberen dan nog een plek iets terug achter een centrale, maar de schipper die voor ons ligt, zegt ons beter ergens anders te gaan liggen want er komen hier misschien een paar bakken van de centrale vannacht aanmeren. Hij weet een plekje ¾ uur verder bij de oude sluis van Amay.
|
|
|
|
Industrie Luik |
Voor sluis D'Ivoz-Rames |
|
In sluis Rames |
We varen dan ook maar een stuk door en meren bij de aanlegplaats Amay waar vroeger een sluis heeft gezeten af. Je ligt hier prima, maar als ik dit aan het tikken ben staat er een auto met een radio zo hard dat de ramen in de boot staan te trillen.
Gelukkig blijkt alles mee te vallen. We wandelen in de omgeving en verbazen ons dat de huizen zo verschrikkelijk dicht op de treinbaan staan.
|
|
Aanleg in Amay |
Aanleg in Amay |
|