DAG 21

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

dag 21 20-7-2007
Vertrek Thionville  08:52   Urenteller 4275h20m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
107 Koenigsmacker  pk258,1 09:36 10:17 10:27
Reistijd 09h03m Totale reistijd 129h02m
    Tanken Schwebsange 313,7L 0,944p/l
Aankomst Wasserbillig  pk206 17:55

Vrijdag 20/7 met  zon opgestaan. Rond 9 uur varen we weg uit Thionville. Om half tien zijn we bij sluis Koenigsmacker waar we een half uur moeten wachten. Je kan hier slecht vastmaken, maar we leggen de boten vast aan een stalen paal die voor de sluis staat. Dan komt er een vrachtschip aan en kunnen we gelukkig meeschutten.

Centrale bij km 261 Sluis Koenigsmacker km 258 Sluis Koenigsmacker Binnen sturen

Sierck-les-Bains

We passeren Sierck-les-Bains waar aan stuurboord een aanlegplaats is. We hebben hier wel eens gelegen en toen een kasteel bezocht. Nu varen we er achter het vrachtschip voorbij. Het weer is verslechterd en we sturen binnen. Na sluis Apach hebben we zwaar onweer en het regent zo hard dat de boordlichten aan gaan, het wordt pikdonker en op deze rivier is dat een beetje griezelig.

Sierck-les-Bains km 247

Sluis Apach Duitsland in

Na sluis Apach varen we in de stromende regen naar Schwebsange waar we diesel willen tanken. Bij Schwebsange wordt het gelukkig droog, zodat we droog kunnen tanken. De jachthaven ligt bakboord  op km 237,5. Helaas we moeten een uurtje wachten, want de pompbediende is thuis gaan eten. Om 2 uur komt hij terug en we tanken de boten rustig af. Je wordt hier altijd prima geholpen. We kwamen hier aan om 13:00 uur en varen weg om 14:33 uur. Het is een prachtige jachthaven met camping. Zeker de moeite waard om te overnachten. Wij hebben hier al een paar maal overnacht en willen nu nog een stukje verder. Als we de haven uitvaren, gaat er net een duwcombinatie voorbij, die we snel volgen. Natuurlijk kunnen we hem niet bijhouden, maar als we bij sluis Palzem aankomen gaat hij net de sluis in. Ik roep de sluis op (kanaal 20) en we mogen meeschutten. Dat is een mazzel, want naast deze sluizen zitten jachten sluizen waar als je smaller dan 3m30 bent, verplicht gebruik van moet maken. Deze sluizen zijn maar 18meter lang, dus je kan er maar met één boot tegelijk schutten. Beneden de sluis kan je slecht vastmaken en als je met z'n tweeën bent kan de eerste maar beter langzaam doorvaren.

Tanken Schwebsange   Haven Schwebsange 0.944 Eu per liter
  Haven / Camping kantoor Schwebsange Bech-Kleinmacher Remich (goede aanleg voor hotel)

Net voorbij Schwebsange ligt op km 233,5 het stadje Remich. Een gezellig stadje waar je goed boodschappen kan doen en waar je goed kan aanleggen. Voor een hotel aan stuurboordzijde net na de brug is een damwand waar je goed kan vastmaken. We hebben hier al eens overnacht en heerlijk gezwommen. Zie foto rechts boven voor de aanleg en links onder de overkant van de aanleg.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Remich Duwcombinatie volgen

Sluis Palzem km 230   Wormeldange aanleg

Door de scherpe bochten gaat de combinatie nu niet harder dan 1100T/min. Ook sluis Grevenmacher kunnen we na toestemming via de marifoon op kanaal 18 met de duwcombinatie meeschutten. Deze sluis heeft benedenstrooms deuren die onderwater zakken. Vaar dus niet in als de lichten op rood staan. Als je met een beroepsvaart meeschut hoef je niets te betalen. Als je breder bent dan 3m40 en je moet alleen of met meerdere jachten door de sluis, dan betaal je voor 10meter 4euro50. Maar zo makkelijk draaien de sluizen niet voor jachten, want ik hoorde in het verleden dat sommige jachten wel een dag voor zo'n sluis lagen eer ze geschut werden.

Sluis Grevenmacher Sluis Grevenmacher

5 km verder ligt het grensstadje Wasserbillig. Er is een jachthaven wat niet meer is dan een drijvend steiger met een paar boten. Als we er langs varen, worden we al geroepen om daar aan te leggen. Wij gaan altijd aan de hoge kademuur iets verderop liggen. Er zijn een aantal trappen in de muur, zodat je goed op de kade kan komen. We drinken eerst een heerlijk wijntje op de Cojo en gaan dan het stadje in. Daar is niet zo veel te beleven. Het riviertje de Sauer mond hier uit in de Moezel en als je de fiets pakt, kan je een mooie fietstocht langs dit riviertje maken waar veel campings langs zitten.

click om te vergroten     click om te vergroten

Belangrijk handelscentrum op de plek waar de Moezelvallei en de vallei van de Sáre samenkomen. Op het meest oostelijke punt van het land verheft zich een mozaïekpaneel dat het Groothertogdom met zijn kantons en waterwegen voorstelt. Wegen- en spoorwegbruggen, veerpont die Wasserbillig met de Duitse oever verbindt.
  Overnachting in Wasserbillig

click om te vergroten click om te vergroten Aan de kade in
Wasserbillig
click om te vergroten

s-Nachts wel het toplicht aan, want de beroepsvaart gaat gewoon door. Er komen ook schepen voorbij die een enorme golf trekken, dus goed vastmaken als je op de rivier ligt. We slapen hier weer prima.