DAG 3

VAKANTIEREIS 2007 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 

 
dag 3 2-7-2007      
Vertrek Venlo 08:53   Urenteller 4179h15m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
5 Belfeld 09:13 09:13 09:55
6 Heel 12:09 12:09 12:23
7 Maasbracht 12:50 12:50 13:06
8 Born 14:24 14:24 14:42
Afstand 66Km Totale afstand 261Km  
Motoruren 7h27m Totaal motoruren 26h32m  
Reistijd 8h15m Totale reistijd 27h54m  
Aankomst Maastricht 17:08    
 


Maandag 2/7
om 09:00 vertrokken uit Venlo. Het is droog maar onderweg vallen er een paar pittige buien. We hebben alle sluizen mee en om vijf uur zijn we in Maastricht.

Links en onder  foto's  van een drijvende bolder in sluis Maasbracht. Deze bolders gaan mee met de waterstand in de sluis. Achterin de sluis ligt de Cojo ook aan een drijvende bolder. Wij gebruiken maar één drijvende bolder die we met een lijn midscheeps vastzetten. De boot blijft dan netjes recht langs de muur drijven. Blijf wel bij de lijn want een bolder kan altijd vastlopen.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Onderweg weer borduren Sluis Maasbracht  

 

click om te vergroten click om te vergroten Links de geleider van de
drijvende bolder
click om te vergroten
       
click om te vergroten   click om te vergroten Boven en links een volgelopen sluis Maasbracht. Achter de Cojo is Maasbracht te zien.

 

click om te vergroten De Maas vanuit het Julianakanaal. Hier zie je hoe hoog het kanaal ligt. click om te vergroten  
       
  click om te vergroten Links: Op het Julianakanaal.

Rechts:
Cojo vanuit stuurhuis van Molecuul
click om te vergroten  


Aan de pier is geen plek meer en we willen niet in een jachthaven gaan liggen. We varen terug naar de Shell tankboot waar we achter deze boot met het voorbijvaren twee aanlegplaatsen hebben gezien. In de stromende regen leggen we aan. Toch komt er iemand van een boot die daar ook ligt in de stromende regen naar buiten om ons te helpen. Zo zie je dat er nog echte watersporters zijn.
 

click om te vergroten click om te vergroten Onze ligplaats achter de Shell tankboot
in Maastricht
 
       


Deze plek is waarschijnlijk niet zo geliefd, omdat er een aantal drijvende koffieshops aan deze wal liggen. Als we dan ook net aangelegd hebben komen er al een aantal vreemde figuren voorbij. We drinken een wijntje op de Molecuul en gaan dan de stad in om wat te eten.
 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
       
click om te vergroten   click om te vergroten  
       


Altijd als we in Maastricht liggen, gaan we wat eten bij IJsslaon Milano. We wandelen door de stad en verbazen ons er over dat er al weer zo veel zaken zijn verdwenen. Zo denkt Mar dat ook onze ijszaak is verdwenen, maar als we de straat wat verder inlopen blijkt hij er nog te zijn. We eten spaghetti en een heerlijke ijs na.
 

click om te vergroten In de Italiaanse ijssalon "Milano"
achter het vleeshuis 38
Maastricht
click om te vergroten  
       


's-Avonds wandelen we nog naar "Het Bassin". Dit is de jachthaven in de binnenstad. Er liggen behoorlijk wat schepen, maar op de haven is het erg stil doordat het een beetje regent. Er zitten een aantal leuke restaurantjes rond de haven. Ons lijkt het hier niet rustig slapen door het drukke verkeer langs de haven.

Het Bassin is de oude binnenhaven van Maastricht. Het Bassin is gelegen aan de noordzijde van het centrum in de wijk Boschstraatkwartier. In de jaren '90 is de haven geheel opgeknapt en thans in gebruik voor de pleziervaart. De haven biedt via een sluis toegang tot de Maas. De haven was vroeger de verbinding tussen twee kanalen. Richting het noorden vormt de haven het beginpunt voor de Zuid-Willemsvaart en richting het zuiden was de haven het beginpunt voor het Kanaal Maastricht - Luik. Het Nederlands deel van dat laatste kanaal werd in de jaren jaren '60 gedempt om plaats te maken voor de Maasboulevard. Het Bassin is in de jaren 1824-1826 aangelegd op de plek waar in vroeger tijden de kloostercomplexen van de Duitse Orde en de Antonieten lagen. De nieuwe binnenhaven zorgde voor de noodzakelijke ontsluiting van de stad. De toegangskanalen werden door de toenmalig aanwezige vestingmuur aangelegd. Het economische belang van het Bassin nam langzaam af en in de jaren '60 zou het bijna gedempt worden om plaats te maken voor de aanleg van een toegangsweg tot de stad. De weg kwam er uiteindelijk wel, maar werd via een brug over het Bassin aangelegd. Langs het Bassin liggen de oude fabriek van Koninklijke Sphinx en de nog steeds in gebruik zijnde fabriek van Sappi. Aan de zuidzijde liggen oude pakhuizen. Hierin zijn nu voornamelijk woningen (o.a. voor studenten) en kantoren gevestigd. Tevens liggen er in de oude werfkelders diverse horecagelegenheden zoals restaurants. (overgenomen van Wikipedia)

Ga naar de site van het Bassin.
Foto van Belvedere


Wij liggen toch liever aan de pier bij de stenen boogbrug Sint Servaas uit de 13e eeuw. We bespreken bij een biertje op de Cojo waar we morgen naar toe gaan en hebben een goede nachtrust op deze ligplaats.

Terug naar zondag 1/7 HOME Verder naar dinsdag 3/7