DAG 19

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

 
dinsdag 15-7-2008      
Blijven in Rinteln   Urenteller 4432h42m
Afstand 0Km Totale afstand 657,5Km  
Motoruren 00h00m Totaal motoruren 73h17m  
Reistijd 00h00m Totale reistijd 88h45m  
 
 

Dinsdag 15/7 Na de koffie gaan de fietsen van de boten en rijden we richting Rinteln. Het is een leuk tochtje over goede fietspaden.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Fietsen naar Rinteln

 

Voor Rinteln een rondvaart

 

Rinteln is een mooie stad met vele oude huizen en een gezellig winkelcentrum. We eten tussen de middag iets in de stad en informeren bij de toeristen informatie over de treintijden naar Hameln. Het station zit aan de andere kant van de stad, maar dat is niet ver weg. Er ligt voor de stad een rondvaart. Later vraag ik naar de diepgang van deze boten en die zou volgens zeggen maar zo'n 70cm zijn.


 

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Rinteln is een vestingstad

Aankomst Rinteln

   
     

Rinteln aan de Weser

     
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
In de Weserstrasse staat dit prachtige gebouw waar zich sinds de jaren 1700 de universiteitscommissie bevindt  

Marktplaats

 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Ratskeller
Het vroegere gemeentehuis

Effe poseren

   

Het huidige Rinteln was al voor 1150 bekend als Renthene en later Oldenrintelen. Het toenmalige Oldenrinteln werd verlaten door de toen heersende pest. De naamgever van het huidige Rinteln is de Graf-Adolf IV von Holstein-Schaumburg rond 1235. In 1239 krijgt Rinteln stadsrechten naar het Lippstädter voorbeeld. Later werd de stadsmuur gebouwd. Er ontstond een levendige handel op de rivier de Weser met Bremen en Nederland. Er werd vooral vis, vet, boter, kaas, wijn en koffie geïmporteerd. De zogenaamde Bremerwaren graan, steenkool en zandsteen waren de exportproducten. Het ging de burgers van Rinteln goed. Maar ook de Adel kwam zich vestigen en bouwden prachtige vakwerkhuizen en zandstenen gebouwen. De Weserrenaissance. De zeventiende eeuw bracht veel veranderingen in de stad door de pest, troepeninkwartiering en belastingen. De economie liep snel achteruit.
 
click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Sint Nicolaikirche

   

IJsje!!!


click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Zit ie nou in Italië?

  Haventje van Rinteln. Diepte
 onbekend. In 1847 aangelegd.
Weser vanaf Weserbrug Rinteln

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Effe een biertje op weg naar het station   En dan weer terug naar de boot  


S'-Avonds komt de havenmeester weer langs en brengt een pegel tabel (zie foto) van vandaag mee. In de Weser naar Hameln stond om 15:00uur maar 1m15 water en het is zakkende. Dat is wel erg weinig als de boot 1meter diep steekt. We besluiten daarom morgen maar met de trein naar Hameln te gaan, ook omdat we in een verslag hebben gelezen dat er daar maar weinig aanlegplaatsen zijn.

  click om te vergroten Links: Weser Pegel

Rechts: kaart van Rinteln en omgeving

click om te vergroten

Als we terug komen bij de boot verliest Joop met het openen van het zeil zijn bril. We proberen met magneten en een schepnet de bril op te vissen, maar dat lukt niet. De haven is erg ondiep en er ligt een berg bagger op de bodem. Later vertelt de havenmeester, dat als er iets in de haven valt, het nooit meer teruggevonden wordt.

Terug naar maandag 14/7

HOME

Verder naar woensdag 16/7