DAG 17

VAKANTIEREIS 2008 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

zondag 13-7-2008
Vertrek Minden 10:30  km101,5   Urenteller 4425h10m
sluis nr. sluisnaam aankomst invaart uitvaart
38 Minden (Schachtensluis) 11:30 11:40 11:52
Rivier pk

pk

Weser 208 183
Afstand 25Km Totale afstand 624,5Km
Motoruren 04h18m Totaal motoruren 70h03m
Reistijd 04h25m Totale reistijd 85h40m
Aankomst Vlotho pk 183 14:55

Zondag13/7 Vandaag is Sandra jarig, dus eerst bellen naar Nederland. Als we koffie hebben gedronken nemen we het besluit om als het water op de Weser hoog genoeg is richting Hameln te varen. Ik roep de schachtsluis op, om naar de waterstand te vragen en krijg te horen dat deze 1m54 is. Tevens vraagt de sluiswachter of we gelijk mee willen schutten, want er gaat een rondvaart naar beneden. We ruimen snel de boel op en varen richting sluis. De rondvaart komt er niet gelijk aan en we moeten nog een tijdje wachten. Op de wal voor de sluis staat een muziektent waar een optreden is van een blaaskapel, dus het wachten voor de sluis is wel gezellig.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

Schachtsluis

Je gaat hier zo'n 14meter naar beneden, maar dat gaat erg rustig en je hoeft de boot niet vast te maken. Ik hou de boot aan een trap met een haak een beetje aan de kant. Als we de Weser opvaren wordt het prachtig weer.

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten click om te vergroten
Rondvaart maakt niet vast

Schachtsluis Minden

Aquaduct Mittellandkanaal over de Weser

click om te vergroten     click om te vergroten click om te vergroten

Je vaart onder het aquaduct langs de stad Minden. Net als we het aquaduct gepasseerd zijn, komt er een duwbak uit de haven recht tegenover de Mindense jachtclub.

Tegenliggers

Voor ons vaart de rondvaart die met ons is geschut. De rivier ziet er een beetje dreigend uit met de piertjes die boven water komen. Maar we houden goed de buitenbochten om zo in het diepere gedeelte van de Weser te waren. We passeren een waterrad met generator. Iets verderop is een rondvaart aanlegsteiger en daar keert de rondvaartboot. Nou maar hopen dat we genoeg water hebben om de Weser te bevaren. Hij wordt hier een stuk smaller. De bodem van de Weser bestaat uit keien en rots, dus je moet echt de bodem niet raken. Ik zet de dieptemeter op 70cm zodat ik een alarm krijg als er minder dan 50cm water onder het schip is.

Wilhelmsdenkmal

In de verte staat het Wilhelmsdenkmal, een 50 meter hoog koepelgebouw bekroond met een 7meter hoog beeld van keizer Wilhelm I.
We varen hier bij Porta Westfalica een opening tussen het Wesergebergte en het Wiehengebergte, waardoor de Weser zich een weg heeft gebaand. Het Kaiser Wilhelm-monument staat er tegenover.

Rond 1800 werd de naam Porta Westfalica voor het eerst opgetekend als benaming voor het doorbraakdal van de rivier de Weser tussen het Weser- en het Wiehengebergte. Daarbij wordt "Porta" beschouwd als metafoor voor poort, dus een poort naar Westfalen. De in 1973 gestichte stad Porta Westfalica is naar dit doorbraakdal vernoemd.

click om te vergroten click om te vergroten Prachtig varen op de Weser click om te vergroten

WESER

De stroming is behoorlijk een we lopen bij 1500T/min zo'n 7Km/h. Normaal lopen we dan ongeveer zo,n 10Km/h. De dieptemeter laat regelmatig het alarm afgaan, maar door dan de koers iets te veranderen komen we in dieper water. Het is een spannende vaartocht. De Weser vinden we voorlopig een van de mooiere rivieren die we hebben bevaren. Er zitten veel roofvogels die vis uit de rivier halen. Je vaart door een bergkloof van het Wesergebergte bij porta-Westfalica. Hier staat een gedenkteken van keizer Wilhelm I. Het is weekend en er zitten vele vissers langs de kant. Je komt alleen maar speedboten tegen die op een aantal plaatsen in de rivier hard mogen varen. De speedboten liggen bij campings die er talrijk zijn langs de Weser. Aanlegplaatsen zijn er maar weinig. Er zijn soms wel zandstrandjes, maar daar durf ik niet naar toe te varen. Deze strandjes liggen tussen piertjes en als er stenen onder water zitten, lijkt mij het erg gevaarlijk om hier op te varen. De stroming wordt ook steeds erger naarmate we hoger komen. We komen op de speedboten na geen pleziervaart tegen.

click om te vergroten

click om te vergroten click om te vergroten

Overladen veerpont

Landschap rond Weser

Vlotho

Kano's genoeg

In de middag bereiken we Vlotho waar een kademuur aan een recreatie parkje is. Het zit er stampvol met mensen en er staan twee eettentjes. Als we daar aanmeren hebben we dan ook niet te klagen over bekijks. Er staat hier één meter water onder de boot, dus dat is geen probleem. De kade is een meter of drie hoog, maar er zitten twee stenen trappen in. Ik ga bij zo'n stenen trap liggen en de Cojo komt tegen ons aan. We hebben een heerlijk middag op de kant en gaan barbecuen  en patat bakken naast de eettent die er staat. De beheerder van deze tent komt wel even kijken hoe wij patat bakken. Tegen de avond loopt het leeg en blijven er alleen een paar campers staan die een houtvuur branden voor de camper. In het verslag van de familie Engel uit Emmeloord uit de motorboot van december 1986 hadden we gelezen dat ze hier getankt hadden, want er zou een tankstation op 200meter zijn. Nou dit tankstation was er nog steeds, dus s'avonds als het rustig is geworden halen we een paar jerrycans. In het verslag uit 1986 stond dat ze een bittere smaak kregen van de diesel prijs 0,97 Pf per liter, maar hoe bitter is nu de smaak als wij 1Euro499 moeten betalen voor één liter?