1996

Varen naar en over de Lahn

 

De Rijn in de bergvaart

Zaterdag 10 mei zijn wij vertrokken met drie man aan boord, die ieder voor zich genoeg ervaring hebben om met een schip op de rijn te varen. Om praktische hondenredenen hebben wij besloten om in een kort tijdsbestek de barkas van Lithoijen naar Lahnstein te brengen.
De tocht op de rijn in het kort:
Vertrek zaterdag 10 mei 8.30 uur met prachtig open Hollands weer en weinig wind vanuit Lithoijen richting Grave en Weurt, alwaar wij rond het middaguur de waal op voeren. Hier hadden wij het eerste meningsverschil over de reglementen van het varen op de waal, er staat geschreven in het RPR dat je stuurboordwal moet varen. Daar ben ik het niet mee eens, de eerste situatie dat dit een slechte zaak is stuurboord wal houden, is als je onder de waalbrug bij Nijmegen door gaat. De beroepsvaart die vaart naar het hun het beste uitkomt, komt daar stroomafwaarts door de buitenbocht.
Dit is om verschillende redenen gunstiger voor hen:

  1e     Snelheid, in de buitenbocht is de stroming veel groter.
  2e Diepgang, er staat daar veel meer water.
  3e Het manoeuvreren, als je ziet hoeveel breedte van de rivier een duwtransport nodig heeft om in de dalvaart door een bocht te komen kun je als klein schip in de bergvaart je maar beter op dit punt niet aan de rechter oever bevinden.


Toch staat het zo vermeld in de wateralmanak deel 1 in het RPR. Zoals je van ambtenaren verwacht, zullen ze over deze regels achter hun bureau wel veel nagedacht hebben, maar in veel situaties is het beter om anders te beslissen. Het artikel 1.05 van het RPR bied deze mogelijkheid. Toen we bij Weurt de sluis uitkwamen is post sector Nijmegen aangeroepen om te melden dat we in de bergvaart gingen. We zijn gelijk verkeerde wal gaan varen om zo geen belemmering voor de beroepsvaart te zijn. Die dag zijn we zonder enige problemen afwisselend varend langs de linker of rechter wal in ruim negen uur 85 km naar Emmerich gevaren. 'S-avonds hebben wij tijdens het palaver besloten om bij het eerste daglicht te vertrekken. De verwachting was dat wij 12 uur nodig hadden om in Dusseldorf te komen voor de tweede overnachting. Om 6.30 uur vertrokken en met een korte tussenstop in Krefeld zijn wij om 1800 uur in Dusseldorf aangekomen.
 

  click om te vergroten De stroming die eerst 4 km per uur was is opgelopen naar haast 6 km. Die dag probleemloos 109 km gevaren. 's-Avonds besloten dat wij de volgende dag ongeveer dezelfde afstand zouden varen, zodat we op dinsdag slechts 40 km te varen hadden. Maandagochtend rond zes uur vertrokken uit Dusseldorf. Op de rijn kwamen we weer meteen in de volle stroming je moet je wel beheersen om niet nog meer gas te geven. Thuis op stil water is getest wat de meest economische snelheid was. Bij 2200 toeren is dit 15 km per uur. Met veel geweld is het mogelijk om 2 km per uur sneller te gaan, maar de brandstofcurve geeft  aan dat het gebruik dan maal twee wordt.


Rond zes uur vonden wij het genoeg en hebben toen een overnachtingplaats gezocht en gevonden in de handelshaven van Brohl. Toen wij daar binnenvoeren werden wij via de marifoon opgeroepen door een Nederlandse vrachtvaarder die daar lag om gravel te laden, hij had graag dat wij naast hem kwamen liggen zodat er geen vrachtschip meer langszij kon komen. Toen hij die avond bij ons aan de koffie zat, is het stuurboordwal varen ook nog aan de orde gekomen. Hij vertelde dat de beste manier om op de rijn te varen is, varen zoals de beroepsvaart. Met dien verstanding om indien mogelijk achter de betonning te blijven. Deze dag 122 km tegen de stroming opgebokst. De volgende morgen werden we al om 5.30 uur gewekt door geratel van een vrachtschip dat zijn anker binnenhaalde. Toen de koffie gereed was zijn we met het krieken van de dag vertrokken. Nadat we in 5 uur tijd de resterende 40 km afgelegd hadden voeren wij rond elf uur de sluis bij Lahnstein binnen.


 

Afstand Lithoijen – Lahnstein: 
Gevaren uren:
Brandstof gebruik:
Weer:
Drank:
Voedsel:
Conclusie:
352 km.
38 in 4 dagen.
450 liter.
Fantasties.
Veel water of frisdrank.
Matig maar lekker.
Fijne tocht onder omstandigheden die niet beter konden.