VAKANTIEREIS 2005 van de motorjachten Molecuul en Cojo

HOME

Zondag 10/7 We liggen hier weer vlak bij de TGV en dat is wel wat herrie.

 

click to enlarge Ondanks de herrie slapen we prima. s-Ochtends nog even een foto gemaakt van onze ligplaats en om 10:36 varen we weg. We hoeven niet meer te bellen, want de laatste sluis Sormont 7 is altijd bemand. Het laatste stuk voor de sluis is erg ondiep en weer raak ik een paar keer wat. De laatste sluis is geen beste. Hij gaat met een enorm gekraak dicht en als je het hoort vrees je het ergste. Na een paar keer open en dicht doen van de deuren komt het gelukkig goed en kunnen we schutten.
Feuilleres  
Als we bij de kruising Can du Nord en Somme zijn, zit er stuurboord een Nederlands jacht vast in de blubber. Een spits is met behulp van een speedboot een touw over aan het brengen om hem er uit te trekken. We wachten even en het jacht ligt snel in dieper water. Zoals ik al had  verteld in dit verslag, is hier erg ondiep. We varen naar de eerste sluis op het Can du Nord waar het verschrikkelijk druk blijkt te zijn. We meren aan om 11:24 en pas om 14:24 varen we de sluis in. Voor de sluis maken we nog een extra haak klaar, om de boot eventueel vast te maken aan een trap in de sluis.
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
sluis Clery sur Somme
  Wachten voor sluis
  Invaart dubbel schip
click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge click to enlarge
  sluis Clery sur Somme
     
click to enlarge click to enlarge click to enlarge    
Haak maken
Joop komt te hulp
Samen haak maken
   
Als we met z'n tweeën in de sluis liggen gaat de deur dicht, omdat er geen beroepsvaart naar voren komt varen.  We waren al een paar keer bij de sluismeester geweest, maar die laat alles aan de schippers over. In de sluis gaat het niet lekker. Het gaat veel te snel en ik lig bakboord voorin de sluis, waar een stroming staat die je van de muur duwt. Met de haak kunnen we de boot net bij de muur houden. Soms gaat de boot een meter van de muur en kan je de haak niet meer verzetten. Joop ligt als tweede aan stuurboord en heeft geen last van deze stroming. Je zakt zo'n 10meter in een snel tempo naar beneden en de bolders staan te hoog uit elkaar om goed over te pakken. Sommige sluiswachters doen het heel rustig en dan gaat het veel beter. 

Ronald zet in de volgende sluizen een extra touw op de kop schuin naar achteren. Helaas in sluis 5 gaat het fout. Het touw van Ronald loopt klem en hij probeert het los te krijgen, waardoor hij met zijn vingers tussen het touw komt. Deze sluis laat de sluiswachter zo snel leeglopen dat het wel fout moet gaan. We snijden het touw snel door want we hebben altijd een mes bij de hand voor zulke gevallen. De sluiswachter heeft waarschijnlijk gezien dat er wat mis loopt, want hij stopt de sluis. Wat er dan gebeurd is niet te beschrijven. Eerst wordt het water heel rustig in de sluis en dan ineens stijgt het water in een tel zeker een meter. We liggen dan in een golfslagbad met golven van een meter hoog. De boot die ik vasthoud met een  haak knalt gelukkig los doordat het water zo enorm snel stijgt. Joop maakt ook een rare duikeling en we hebben alle twee schade. Gelukkig niet ernstig. Ik sla snel achteruit, want de boot wil met een vaart op de deur voorin de sluis schieten en ik hou de boot met de motor op de golven drijvende in de sluis. De sluis loopt enorm snel leeg en gelukkig kunnen we met  niet te veel schade de sluis uit. Ik denk dat de sluiswachter een fout heeft gemaakt met het opnieuw opstarten van de sluis nadat hij hem stil heeft gegooid. Ronald zijn vingers zijn gekneusd en hij heeft behoorlijk wat pijn. We varen tot aan de tunnel en kunnen niet verder. De tunnel gaat morgen om 05:30 weer open roept een schipper naar ons. We liggen met vier grote schepen voor de tunnel. Als er dan nog één bij komt die zijn auto op de kant moet zetten, leggen wij onze schepen tegen een vrachtschip aan. We maken nog een wandeling in de omgeving en het weer is zo goed dat we nog even buiten kunnen zitten.

  click to enlarge   click to enlarge Voor de tunnel naast een vrachtschip.

Sluis Aank. Invaart Uitvaart
Sermont 7 10:52 10:52 10:59
Clery sur Somme 12 11:24 14:24 14:57
Feuillaucourt 11 14:45 14:55 15:05
Allaines 15:17 15:42 15:52
Moislains 9 15:58 16:38 16:47
Moslains 8 16;55 16:55 17:05

 

Motor Uren Molecuul: 2uur 58min
Reistijd: 7uur 9min
Aantal sluizen: 6
Van: Feuilleres naar Tunnel can du Nord
Urenteller: 3954:43

 

Terug naar zaterdag 9/7 HOME Verder naar maandag 11/7